- Vi har begynt å få inn sykler på varehusene allerede, sier Pål Wibe, sjef for XXL, til Nettavisen.

I 2020 sendte koronakrisen sykkelsalget til himmels, men i 2021 var det verre. Da ble en rekke butikker i varehandelsbransjen hardt rammet av forsinkede vareleveranser og økte fraktkostnader.

For XXL sin del betød krisen omsetningsfall i andre kvartal i fjor. Manglende sykkelleveranser bidro til en omsetningsnedgang på 15 prosent.

- Da våren kom i fjor, hadde vi ikke sykler. I år har vi derimot skjøvet fram ordrene, bestilt tidlig og tatt høyde for forsinkelser, sier Wibe.

- Vi har fire ganger så mange sykler i år som i fjor før sesongen starter, sier han.

Les også: Nytt rekordkvartal for Europris

- Etterspørselen eksploderer

I butikken på Alnabru i Oslo har butikken allerede satt ut sykler til salgs, og det vil være varierende fra varehus til varehus om hvor fort syklene settes ut i butikk.

- Men vi begynner å få ut sykler nå, selv om salget ikke tar av før senere. I år kan hvem som helst få kjøpt seg sykkel! sier han.

Wibe sier at de har de har sykler for alle, både barn og voksne, men de har særlig utvidet voksensegmentet og elsykkel-salget.

- Elsykkel-salget ser vi at etterspørselen eksploderer, sier XXL-sjefen.

Wibe påpeker at sykkel er en veldig viktig kategori for sportskjeden, spesielt mellom april og juni. Etter en dramatisk vårsesong i fjor, er han nå glad for at det ser lysere ut for årets sesong.

- Varehusene er fulle av sykler!

Fortsatt usikkerhet

Selv om sportskjedens lager er fulle av sykler, er det fortsatt usikkerhet knyttet til fraktsituasjonen generelt.

«Vi overvåker leverandører og leveranser nøye på grunn av høy usikkerhet og utfordringer gjennom hele verdikjeden - både når det gjelder frakt, produksjon, forsyninger og råstoff», trakk XXL fram i presentasjonen av de siste kvartalstallene onsdag morgen.

Wibe sier imidlertid at han ikke har informasjon om prisendringer på sykler knyttet til økte fraktkostnader.

- Vi skal uansett alltid ha de laveste prisene i markedet, sier han til Nettavisen.

Sentrale utfordringer i varehandelsbransjen i dag, er spesielt knyttet til produksjon av sko og tekstil i Asia, hvor fabrikkene var stengt en periode høsten 2021. Globalt er det fortsatt forsinkelser, både fra asiatiske havner og overbelastning i europeiske havner.

På grunn av at XXL har mange forskjellige leverandører, er leveringsrisikoen til en viss grad minimert, påpeker kjeden i presentasjonen.

- Værutsatt

Onsdag la XXL fram tallene for fjerde kvartal i 2021, som viser en omsetningsvekst. Samtidig trakk XXL-sjefen fram at de totale driftsinntektene for konsernet i januar 2022 gikk ned med rundt 20 prosent til rundt 720 millioner kroner, sammenlignet med rekorden i 2021.

- Salget i januar gikk ned fra i fjor, men husk at i fjor var januarsalget det beste i XXLs historie. Januar 2020 var derimot en av de verste, fordi det var ikke snø, sier Wibe.

- Vinteren er den mest værutsatte sesongen, og vi ser det tydelig på salget at det er de væravhengige kategoriene våre som går ned mest i år, forklarer han.

Les også: Bohus tar høyere pris i 11 butikker: Her må du betale 1000 kroner mer for samme sofa

Satser på klikk og hent

Nå går det imidlertid mot vår, og det ser lyst ut. Samtidig som Wibe er glad for at de kan tilby kundene en drøss med sykler i år, er han også fornøyd med satsningen på netthandel og flere butikker.

I fjerde kvartal startet XXL med klikk og hent, noe de ikke har hatt tidligere. De startet med Norge, og vil i løpet av 2022 også tilby dette i de andre landene de har varehus - Sverige, Finland og Østerrike.

Samtidig jobber de for å bedre netthandelen.

- Jeg tror vi har mye vi kan bli bedre på. Vi kan få større utvalg i nettbutikken, og gi en enda bedre kundereise på nett, samt levere varene raskere, sier Wibe.

Han tror samtidig nettsalget vil øke når de på slutten av året åpner en ny fysisk butikk i Alta, den aller første XXL-butikken i Finnmark.