Gå til sidens hovedinnhold

Yango lanserer taxitjeneste i Norge: Vil konkurrere på pris

Sp-topp Sandra Borch sier at de vil skrote ordningen om de kommer inn i regjering til høsten.

– Vi er ekstremt glade for at den nye drosjeloven har gjort det mulig for oss å lansere i Oslo. Vi er inspirert av suksessen vi har hatt i Finland, som opplevde samme liberalisering av markedet for tre år siden, sier Erlend Eidsvoll, Norgessjef for Yango.

Det internasjonale selskapet Yango lanserer nå en ride-hailing-tjeneste i Norge, som beskrives som en tjeneste hvor kunder kan bestille turer, og sjåfører kan hente oppdrag, via en applikasjon på telefonen.

I Norge vil sjåfører som har drosjelisens få mulighet til å ta på seg oppdrag for Yango. Man kan derfor ikke kjøre med privatbil eller som privatperson for tjenesten.

– Det er gøy å se hvordan ride-hailing har endret finnenes oppfatning av drosjer fra luksus som kun brukes til spesielle anledninger, til rimelig, daglig transport, sier Eidsvoll.

Sp-topp er skeptisk

Sandra Borch i Senterpartiet har en annen oppfatning av hva flere aktører i markedet vil by på. Hun frykter for norske arbeidsplasser og tilbudet i distriktene.

Liberaliseringen som har gjort det mulig for Yango å etablere seg, kan reverseres allerede til høsten hvis de rødgrønne kommer til makten.

Senterpartiet stiller seg sterkt imot liberaliseringen av taxinæringen.

– Dette er en av våre prioritere saker som vi skal reversere hvis vi kommer inn i regjeringen.

Les også: Tier og Oslo Taxi inngår samarbeid

Skal kunne gi fastpris på turer

Yango ønsker å konkurrere på pris i det norske drosjemarkedet, og forteller at de har systemer som gjør at det skal bli lettere å gi kundene en fastpris.

Appen skal bidra til å redusere reisekostnadene, tiden sjåføren bruker til å møte kunden, reisetiden videre til neste kunde og kjøring til destinasjonene.

– Vi kalkulerer riktige priser og lager gode kjøreveier. Dette gir oss et godt datagrunnlag og vi får en nøyaktig prissetting. Vi bruker et helt eget kart, hvor vi får inn hva som skjer i sanntid - og vet hvilke veier som er stengt, sier Eidsvoll.

- Dette fungerer såpass bra at systemet skal lage den mest optimale turen. Man kan forutse prisen og kunden får derfor en fastpris, påpeker han.

Får inntekt etter egeninnsats

Sjåførene får lav provisjon og anstendig inntjening, ifølge Eidsvoll.

– Inntjeningen for sjåførene vil stå på egeninnsats og hvor aktiv man er. En dag kan være dårlig, en annen kan være bra. Det blir mindre betalt per tur, men flere turer så dette veier opp for hverandre og blir lønnsomt, sier Eidsvoll.

Alle eiere av drosjelisenser kan bli med i tjenesten. Yango har også åpnet et eget sjåførsenter i Oslo hvor sjåfører kan lære hvordan man bruker appen og får teknisk bistand ved behov.

Les også: Nå åpnes døren for Uber i Oslos drosjemarked

- Det gir et dårlig rykte

I starten av juli skrev flere medier om en taxisjåfør som spurte Vilde-Marie om sex. Hun ble redd og følte seg utrygg.

– Den hendelsen gjør veldig vondt for bransjen. Det gir et dårlig rykte. Det blir veldig kjipt når noen ødelegger.

Han påpeker at det vil alltid være sikrere å ta en bestilt bil.

– Uavhengig av om du kjører med oss eller andre bør man ta en bestilt taxi. Da er all informasjon registrert. Det tok et par dager å finne sjåføren fra videoen og det var fordi vedkommende satt seg inn i taxien på stedet uten å ha bestilt tur.

Eidsvoll forteller at bilene til Yango har flere sikkerhetsfunksjoner.

– Man kan ringe 112 eller ringe direkte til oss. I tillegg kan man dele reiseruten med noen. Da kan en venn, kjæreste eller bekjent følge reisen i sanntid.

- Økt konkurranse

I Norge har liberaliseringen av drosjeloven vært et opphetet tema. Yango mener kritikken som har kommet er urettferdig.

– Det føles litt urettferdig. Det er flere grunner til at dereguleringen kommer. Teknologien utvikler seg og det er nødvendig å modernisere bransjen. Det blir veldig rart hvis man skal kunne dra til flere land og bruke en transport-app, men ikke i Norge.

Les også: Drosjesjåfører tjener ned mot 40 kroner timen

Vil presse ut de etablerte norske taxiselskapene

Sandra Borch mener at liberaliseringen fører til dårlige arbeidsforhold og at det ikke legger opp til at man kan være taxisjåfør på fulltid.

– Taxinæringen skal ikke bestå av deltidsjobber i helgene. Det er derfor vi slår ring om arbeidsplassene, sier Borch.

Ifølge Borch ønsker Senterpartiet et seriøst arbeidsliv og vil jobbe for å sikre norske arbeidsplasser.

– Flere utenlandske aktører vil presse ut de etablerte norske taxiselskapene. De stiller ikke krav til arbeidsmiljø og utdanning. I dag er sjåfører profesjonelle folk som tilbyr en tjeneste. Når du betaler vet du at pengene går til å finansiere helårige arbeidsplasser i bransjen, sier Borch.

Les også: Groteske overdrivelser når venstresiden frykter at drosjenæringen blir utslettet

– Dette er ingen tjent med

Liberaliseringen i fjor opphevde antallsreguleringen med tilhørende driveplikt, sentraltilknytningsplikten for drosjer og reglene om løyvedistrikt og stasjoneringssted.

– Vi vil opprettholde kjøreplikten. Dette og regulering av antall løyver er slik man sikrer et godt taxitilbud i byene og distriktene.

Hun frykter en overetablering av taxier i de største byene som vil gå utover taxier på mindre plasser.

– Dette er ingen tjent med, sier hun.

Borch mener at det faktisk kan bli kommuner i dag som ikke lenger vil ha et taxitilbud.

– Man undervurderer hvor viktig taxien er for samfunnet. De gjennomfører pasientreiser og tar pasienter i distriktene til sykehus eller behandling, påpeker Borch.

Senterpartiet ønsker ny teknologi velkommen, men med forbehold.

– Vi er ikke imot smarte teknologiske løsninger som gjør tilbudet bedre, men det må da være mulig å utvikle dette uten utenlandske aktører.

Borch at man alt kan bestille taxier via applikasjoner på mobilen og at nye teknologiske løsninger skapes hele tiden.

– Men å ofre norske arbeidsplasser for å spare fem til ti kroner per tur er ikke verdt det.

Det viktigste for Senterpartiet er å sikre helårsarbeidsplasser under anstendige forhold.

– Vi tenker ikke at dette selskapet er fremtidens løsning.

Les også: Taxinæringen punktert: – Ett grep kan redde oss

Etter artikkelen var publisert kom Høyre på banen. De går hardt ut mot kritikken fra Senterpartiet.

– Nå må Senterpartiet slutte med denne fordummende skremselspropagandaen sin. Endringene vi har gjort i drosjenæringen gir kundene et billigere og tryggere taxi-tilbud i byene. I distriktene er alt som før, enten man liker det eller ikke, sier stortingsrepresentant Peter Frølich fra Høyre.

Høyre er veldig positive til den taxitjenesten Yango.

– Høyre hyller tiltak som Yango. Det gir konkurranse og bedre priser. Vi skal gjøre alt vi kan for å stoppe Senterpartiets byfiendtlige politikk, tilføyer Frølich.

Les også: Mener Senterpartiet er avkledd: – Later som de vil ha billigere strøm