Gå til sidens hovedinnhold

Youtube Shorts kommer til Norge

Nå kommer Youtubes versjon av TikTok til Norge.

Youtube Shorts kommer til Norge denne uken. Dette kommer fram i en pressmelding mandag morgen.

Siden Shorts først ble lansert i september 2020 har tjenesten ekspandert til 26 land.

Tjenesten kommer til å konkurrere med etablerte aktører som TikTok, Instagram Reels og Triller.

Kommer med nye funksjoner

Ifølge pressemeldingen har korte videosnutter allerede vært tilgjengelig på plattformen. Det som er nytt er verktøyet Creation Tools. Her kan brukere benytte seg av et flersegment-kamera hvor man har muligheten til å sette flere videoklipp sammen, spille inn videoer med musikk og kontrollere hastighetsinnstillinger.

Etter den nye utrullingen vil Youtube Shorts være tilgjengelig i over 100 land.

– Mens vi fortsetter å bygge Shorts sammen med våre skapere og artister, vil vi legge til flere funksjoner som brukerne kan prøve, sier Todd Sherman, Global Product Manager for YouTube Shorts.

Per dags dato har Youtube Shorts-avspilleren over 6,5 milliarder daglige visninger i hele verden.

Med utrullingen til flere markeder, vil selskapet også by på flere nye funksjoner. Skapere vil få muligheten til å legge på tekster i videoene, spille inn klipp på opptil 60 sekunder, legge til videoer fra bildegalleriet på telefonen og bruke filtre.

Dette er funksjoner konkurrenten TikTok allerede har.

Les også: Tidligere Victoria's Secret-modell avslører bransjens skyggesider: – Det knuser hjertet mitt

Skal levere en integrert opplevelse

Selskapet kan derimot ha et stort konkurransefortrinn.

Skapere på Youtube Shorts vil dra nytte av Youtubes allerede etablerte plattform. Når man lager innhold på den nye tjenesten kan man bruke lyder fra flere milliarder andre videoer på Youtube.

I tillegg vil man lett kunne finne fram til artister eller sanger som er benyttet i en Youtube Shorts-video hvis man vil høre hele sangen eller se musikkvideoen.

Brukere vil ha tilgang til et stort musikkbibliotek de kan bruke i videoene sine fra mer enn 250 platemerker som blant annet Universal Music Group, Sony Music Entertainment og Warner Music Group.

Betaversjonen av Youtube Shorts vil være tilgjengelig for alle i Norge innen onsdag 14. juli.

Les også: Norges influenser-lovendring vekker oppsikt i utlandet: – En god start