I månedene april, mai og juni nådde Zara og det spanske tekstil- og konfeksjonskonsernet Inditex et salg på 6 milliarder pund.

Dermed tok de ledelsen i kampen mellom to av verdens største moteforhandlere, skriver avisen.

Resultatet er en oppgang på syv prosent over samme periode i 2019. Hos H&M opplevde de derimot et salg på 4,7 milliarder pund og en nedgang på 11 prosent fra samme periode.

Fortjenesten for den spanske Inditex økte til 726 millioner pund ettersom nettsalget steg og butikker holdt åpent i deres nøkkelområder.

Les også: Strømprisene kan gi salgsrekorder på ved: – I fjor gikk vi i perioder tomme

Analytikere har begrunnet suksessen med motegigantens langvarige strategi med å kartlegge beholdningen i butikkene, slik man alltid vet hvor klær og husholdningsartikler befinner seg i de forskjellige butikkene.

Dette øker brukertiden på å fullføre bestillinger på nett fordi man kan sende varer fra butikkene i stedet for bare fra lageret.

For H&M har pandemien ført til store utfordringer i Asia, Europa og Nord-Amerika. Nedstengninger og restriksjoner har fortsatt å hemme utviklingen, spesielt i Asia, hvor over 100 butikker har vært nedstengt.

Inditex har estimert med at nettsalg vil utgjør 25 prosent av omsetningen i 2021, mens H&M har har uttalt at netthandel utgjorde 40 prosent av omsetningen i forrige kvartal.

Les også: Coop gjør endringer etter Nettavisen-avsløringer