Gå til sidens hovedinnhold

Økt IR-innsats mot utenlandske investorer

Ifølge en undersøkelse gjennomført blant norske børsnoterte selskaper, vil selskapene i økende grad fokusere på å få inn utenlandske eier i tiden fremover

Det er er kommunikasjonsbyrået Argument som har gjort undersøkelsen med tittelen "Hvor går Investor Relations i Norge".



Undersøkelsen gir et bilde av selskapenes kommunikasjon med aksjemarkedet, såkalt Investor Relations. Den avdekker at norske børsnoterte selskaper står foran en betydelig internasjonaliseringsbølge med hensyn til hvilke investorer selskapene henvender seg til, skriver Argument i en pressemelding.



I dag driver bare 40 prosent av de børsnoterte selskapene Investor Relations overfor analytikere og investorer utenfor Norge, men 65 prosent sier at de i tiden som kommer vil ha IR-virksomhet også utenfor Norge.



- Dette innebærer at hvert fjerde børsnoterte selskap nå skal ta sitt første steg fra det norske finansmarkedet til de internasjonale markedene. Med de begrensninger som det norske aksjemarkedet har er dette et nødvendig, men svært krevende skritt å ta, sier adm. direktør Per Arne Totland i Argument.



Undersøkelsen viser også at tre av fire børsnoterte selskaper kommer til å bruke mer ressurser på sin kommunikasjon med aksjemarkedet i tiden som kommer. 74 prosent av selskapene sier at de kommer til å øke sin Investor Relations-aktivitet sammenlignet med hvordan de arbeider med dette nå.



Særlig vil selskapene legge sterkere vekt på bruk av internett som kommunikasjonskanal med aksjemarkedet og på den direkte dialogen med analytikere og investorer.

Reklame

Strømsjokket: Spotpris 77,72 øre - fastpris 24,90 øre

Kommentarer til denne saken