Gå til sidens hovedinnhold

Økte syv ganger mer enn bransjen

Mens PR-bransjens inntekter falt med seks prosent, økte byrået Responder inntektene med 44. Flere av de små byråene økte inntektene.

PR-bransjen møtte motgangen ett år senere enn reklamebransjen og fjoråret var tungt. Store byråer som Geelmuyden.Kiese, Cox Kommunikasjon og JKL Woldsdal opplevde dramatiske dropp i inntektene.

Men det var ikke alle byråene som slet like mye. Det er nemlig de store byråene som står for den største nedgangen, hvis en ser på oversikten fra Norske Informasjonsrådgivere, som er bransjeforeningen for PR-bransjen.

De 10 største byråene står samlet for ca. 260 millioner i byråinntekt og har en nedgang på 9 –11 prosent. Syv av de ti største byråene opplevde nedgang eller stagnasjon i fjor. Kun Burson Marsteller og Argument opplever vekst. Av de byråene som følger på plassene etter, er det seks av byråene som opplever økning i inntektene.

Av de mindre PR-byråene som ikke falt i omsetning i fjor, finner vi Responder. Mens bransjen generelt opplevde en nedgang i inntektene på seks prosent, økte Responders inntekter med hele 44 prosent. Byrået spesialiserer seg på medietrening og toppledertrening og mener nisjeorientering er en fordel.

- Norge er et u-land når det gjelder å bruke mennesker til å kommunisere, sier Responders grunnlegger Jon Sæverud Haddal.

Byrået regner med sterk vekst framover både innen toppledertrening, medietrening og annen trening som har til hensikt å skape tydelige kommunikatører.

- Mens flertallet fortsatt ikke synes at det er så viktig å ha en tydelig toppleder, er det heldigvis flere og flere som forstår at det er lettere å nå mål med en tydelig toppleder, sier Haddal.

Haddal tror at deres nisjeorientering er en av grunnene til at byrået har gjort det så bra det siste året.

- Jeg tror hovedårsaken til at vi har gjort det så bra i det siste, er at vi spesialiserer oss. Det er ingen andre som konsentrerer seg om toppledertrening og medietrening som oss. Når det blir flere aktører i markedet vil det alltid være rom for spesialistene, sier Haddal til Propaganda.

Reklame

Nå: Gjør et kupp på alt du trenger til løpeturen

Kommentarer til denne saken