Gå til sidens hovedinnhold

Opel mot forgubbing

Med sportslighet skal gubbestempelet drepes. Se fremtidens Opel.

GENÈVE (Nettavisen): Noe av det traurigste stempelet en bilfabrikant kan få på seg, er at den lager gubbebiler. Opel fikk dette på seg etter et knippe uspennende biler gjennom flere år.

Å fjerne et slikt stempel krever tøff innsats over lang tid. Opel har i flere år allerede satset på mer sportslighet, med stramme understell og kraftige motoralternativer til alle modeller. Slik sett er stempelet i dag ikke lenger fortjent.

Se bildekarusell av Opel GTC nederst i saken.

Med GTC viser Opel at satsingen fortsetter med full styrke. Det begynner med en kraftig front med spesielle lykter og markerte luftinntak. Bakover fortsetter det med en smal vindusrekke og en muskuløs skulderlinje. I hekken er digre, trapesformede eksosrør med på å fortelle at denne bilen har stor kapasitet.

Det viktigste med konseptbilen GTC er likevel at den gir et hint om hvordan neste generasjon Vectra (kommer neste år) blir seende ut. Hvis tilstrekkelig mye av GTC-designen følger med over til produksjonsbilene, bør Opel ha alle muligheter til å slette gubbestempelet for godt.

Firehjulsdrift
GTC er bygd på en plattform som kan utstyres med elektronisk styrt firehjulsdrift, noe som er blitt konseptbilen til del. I fronten har den LED-lys, noe vi vil se mer til på nye biler framover. En av fordelene med det er lavt energiforbruk.

I interiøret viser Opel oppfinnsomhet med et patentert konsept de kaller Flex-4. Med Flex-4 senkes baksetene når de legges sammen, og en får en bagasjeflate på hele 180 cm. Med setene oppe byr bilen på solide 500 liter bagasjeplass, med setene nede øker det til 1020 liter. I coupésammenheng er dette store tall.

Så er GTC også en relativt stor bil. Lengden er 483 cm, bredden 186 cm og høyden 143 cm. En sporvidde på 163 cm skal sammen med 20-tommers hjul med 245/50-dimensjon på dekkene sørge for god bakkekontakt.

300 hk
Opel har tilgang til motorgodsaker fra Saab i kraft av at begge merker er datterselskaper i General Motors. GTC er forsynt med en nytrimmet variant av 2,8-litersturboen, og her yter den 300 hk.

Det skal ifølge Opels beregninger sende bilen fra 0 til 100 km/t på under 6 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Om slike krefter høres ekstremt kostbart ut, kan Opel-fans trygt gå ut fra at både seriemodellen av coupeen og de kommende Vectra-modellene vil tilbys med atskillig mer moderate motorer.

Flere saker fra Geneve finner du i Bilmagasinet.

Her ser du bilder av OPEL GTC i Genève:

Reklame

Kurs: Dette må du vite om vin og bobler til 17. mai

Kommentarer til denne saken