Gå til sidens hovedinnhold

Opel kan bli slukt av fransk gigant

Den tyske storhetens fremtid er i spill.

Opel har på mange måter vært en storhet i 150 år, og har vært etablert som et tysk stolthet - selv om amerikanske General Motors tok over på eiersiden på slutten av 1920-tallet. Merket var tidligere et av Norges mest kjøpte merker, og er for tiden Europas 4. største merke.

De siste årene har det derimot ikke gått særlig bra for Opel. Ifølge Automotive News har selskapet i årets første seks måneder tapt 617 millioner dollar, og Morgan Stanley antar at GM vil fortsette å tape en milliard dollar i året fram til og med 2021.

Opel i Saabs fotspor?

En slik situasjon gjør at mange har lurt på om Opel nærmer seg den samme skjebnen som Saab. Opel er et stygt rødt sår i GMs regnskaper, røde tall som mange mener forhindrer at den amerikanske staten selger sine eierandeler i selskapet, etter at de tok kontroll under finanskrisen.

Les også: Saab-eier saksøker GM for 18 milliarder

Spekulasjonene ble ikke mindre rundt Opels fremtid da GM inngikk et større strategisk samarbeid med PSA-konsernet, som eier Peugeot og Citroën.

GM har samtidig begynt å markedsføre Chevrolet massivt i Europa. Utfordringene i den sammenhengen er åpenbare, blant annet fordi stadig flere Opel-modeller er mer eller mindre identiske med modeller GM selger i USA under andre navn. Ampera er for eksempel for alle praktiske formål en Chevrolet Volt.

PSA-konsernet er heller ikke et selskap som går veldig bra for tiden, primært grunnet økonomisk krise i Europa. Selskapet taper for tiden 200 millioner euro i måneden, og det strategiske samarbeidet med GM er inngått med tanke på betydelige kostnadskutt.

Selskapene slås sammen?

Nå melder flere medier, inkludert Reuters og den franske avisen La Tribune, at GM og PSA tenker enda større i sitt strategiske samarbeid. Samtaler skal være i gang med mål å slå sammen Opel med bildivisjonen til PSA, som i praksis vil likestille merket med Peugeot og Citroën. Håpet er å kunne kutte to milliarder dollar årlig.

GM vil så ta 30 proset eierandel i det nye fellesforetaket, noe som gjør at selskapet ikke konsolideres inn i GMs regnskap direkte. Dette håper en vil sende aksjekursen til GM opp, og amerikanske myndigheter ut.

Planene for en sammenslåing skal ha stått på agendaen siden GM og PSA undertegnet sin strategiske samarbeidsavtale, men så langt er ingenting avklart.

Reklame

Denne strømavtalen har vært klart billigst i hele 2021

Kommentarer til denne saken