(SIDE2): Outlet-kulturen har ikke tatt helt av her i Norge ennå. Men om kort tid åpner nok et gigantisk lagersalg.

HTML EMBED
window.fbAsyncInit = function() { FB.init({appId: 'your app id', status: true, cookie: true, xfbml: true}); }; (function() { var e = document.createElement('script'); e.async = true; e.src = document.location.protocol + '//connect.facebook.net/en_US/all.js'; document.getElementById('fb-root').appendChild(e); }());

- Årsaken til at det ikke er flere outlets her i landet, tror jeg kan være på grunn av den norske treghetskulturen. I Sverige har de kommet litt lengre, og der er det flere større outlets. Forskjellen på Outlet One og de små lagersalgene er at vi er større, sier Håvard Karikoski, butikksjef for Outlet One på Vestby, som ligger 25 minutters kjøring utenfor Oslo.

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

Over 600 merker
Outlet One er et 5000 kvadratmeter stort lagersalgkonsept. Her finner du over 600 merkevarer side om side, til langt lavere priser enn det de normalt selges for i vanlige butikker.

- Varene vi selger er fra leverandører med usolgte varer på lager, eller fra gamle sesonger. Vi kjøper varene i Norge eller i utlandet, så selger vi det hos oss med 30 til 70 prosent avslag, forklarer butikksjefen.

Sterk vekst
Outlet-kulturen har sitt utspring i USA, og det var nettopp her en av Outlet One eierne hentet sin inspirasjon når konseptet på Vestby skulle bygges. Det var da ingen i Norge som satset særlig stort på denne typen utsalg, og fortsatt er det få aktører på markedet.

Outlet One åpnet døperne for to år siden, og selv med en noe ukurant plassering er butikksjefen fornøyd med utviklingen.

- Vi har hatt en veldig fin utvikling de to årene vi har eksitert. På ett år har vi hatt 44 prosent økning. Det er solide tall også i år sa langt, sammenlignet med i fjor, sier Karikoski.

For dem som trodde at outlet-shopping er ensbetydende med mørke lagerbygninger, fylt til randen av pappesker og ustrukturerte hyller, må tenke om igjen.

- Vi har fått veldig mange bra tilbakemeldinger. Folk sier ting som «Oj, er dette her en outlet». Utseendemessig ser det ut som en vanlig butikk. Det ser ikke ut som et vanlig lagersalg hvor du må rote i pappeske, opplyser Karikoski.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Konkurranse
Men nå ser ut til at flere har fått øynene opp for outlet-shopping. I juni blir det nemlig konkurranse på Vestby, når Norwegian Outlet åpner sitt konsept med 35 selvstendige butikker fordelt på 12.500 kvadratmeter. Konseptet vil romme 35 butikker, to restauranter og 800 parkeringsplasser, men Outlet One er utelukkende positive til den kommende konkurrenten.

- Vi ser veldig positivt på at Norwegian Outlet åpner. Vi trenger flere aktører som retter seg mot dette markedet, og det er fint at vi sammen kan bygge opp en destinasjon. Konkurransen kan selvfølgelig påvirke oss, men konkurranse er bare sunt, påstår Karikoski.

Frir til bloggerne
Men det virker likevel som om Outlet One gjør seg klare til kamp. Som en ny måte å kommuniserer med de moteinteresserte på, frir de nå til bloggerne og inviterer til en trendworkshop i sine butikklokaler.

- Vi gjør dette fordi vi synes det er spennende med bloggkulturen. Det er vanlige folk som viser sort interesse for mote og shopping, og det er en ny kanal for kommunikasjon, sier Karikoski.

Han fortsetter:

- Det er upløyd mark, og vi deler interessen for mote. Vi kommer til å ha en trendworkshop der vi sammen deler erfaringer rundt shopping. Der får vi muligheten til å snakke og få tips fra hverandre.

HTML EMBED