Gå til sidens hovedinnhold

Overrasket over engletro

PR-nestor Hans Geelmuyden lot seg overraske av det norske folks engletro i 2007. Les dagens juleintervju.

Veksten i annonsemarkedet ser ut til å havne rundt 12 prosent i år, hvordan vil utviklingen være i 2008?

Avkjølingen i økonomien vil stanse veksten. Jeg har regnet med at konjunkturen skulle snu helt siden 2005, og ser ingen grunn til å ombestemme meg nå. Dessuten vil flere annonsører finne ut at det finnes glupere måter å kommunisere på som gir større avkastning per investert kommunikasjonskrone. Nytenkning stimuleres i dårligere tider.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Hva overrasket deg mest i mediebildet i inneværende år?

Det norske folks engletro, der halvparten uttaler at engler har noe for seg. Vårherre får takk fra sitt utvalgte folk!

- Miljømerker ekstra utsatt
Hva blir «det store» i kommunikasjonsbransjen i 2008?

Substanskommunikasjon, vekk fra kommunikasjonskosmetikk og omdømmehysteri. Det er viktigere å få viljen sin enn å være populær.

Hvilken merkevare har de største utfordringene i 2008?

Krisehåndteringen i Norsk Tipping og Terra på tampen av året viser hvor galt det kan gå når kriser håndteres dårlig. Merkevarer med eksponering mot miljø vil være ekstra utsatt i 2008.

Hva mener du var årets store snakkis i mediene?

Valla -saken har alt man kan ønske av en god historie; Helten som blir monster, makt, hat og begjær, knall og fall. Dramaturgien var like god som VGs journalistikk.

Overrasket over Vi Menn
Hvilke endringer i norske medier overrasket deg mest/minst?

Mest: At Vi Menn fjernet sexannonsene

Minst: At Vi Menns opplag økte etter at de fjernet sexannonsene. Det gir håp om en bedre verden.

Hvordan utvikler avisopplaget seg i 2008?

Sprikende. Den generelle opplagsnedgangen vil fortsette fordi nettet vinner på hurtighet og tilgjengelighet. Men god journalistikk vil blomstre uavhengig av medium.

Hvordan skal du feire jul i år?

I et varmt og godt telt i Husebyskogen med et bål utenfor hvor vi kan grille amerikanske spare ribs.

Hva ser du mest frem til i 2008?

Å vende det annet kinn.

Har du et medietips, ta kontakt med NA24 Propaganda

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis