Gå til sidens hovedinnhold

Papir/Media: New York Times topper konsensus

Den underliggende bedringen i annonsemarkedet fortsatt i første kvartal ifølge New York Times, men ble rammet av krigsutbruddet i Irak i mars

Det viser tallene fra avishuset New York Times lagt frem i ettermiddag i USA. NYT fikk et resultat før ekstraordinære poster på 43 cent pr. aksje, som er en cent bedre enn analytikerne hadde ventet ifølge estimater innhentet av Thomson First Call.



De underliggende tall for konsernet viser at rapportene om at det amerikanske annonsemarkedet har snudd, og så var tilfellet i første kvartal, selv om krigen i Irak ødela bildet i mars.



Ifølge pressemeldingen fra NYT så økte annonseinntektene for hele konsernet i januar og februar med 6-7 prosent sammenlignet med samme periode i 2002. I mars ble derimot annonseinntektene hardt rammet av krigen i Irak, og falt 1,6 prosent.



De regionale avisene i gruppen ble ikke på samme måte rammet av Irak-krigen , og kunne selv i mars vise til en økning på 1,3 prosent.



Tallene fra NYT, spesielt de regionale bekrefter trenden rapprotert av de andre amerikanske avis- og mediehusene om en positiv utvikling i annonsemarkedet i USA.



Les:

Fortsatt bedring i det amerikanske avismarkedet

Norsk Skog-konsernet eier en tredje del av den store nordamerikanske avispapirprodusenten NorskeCanada.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis