Gå til sidens hovedinnhold

Papiravisene mister annonsekronene

De store vinnerne er TV og nett, mens nedgangen fortsetter for printaviser.

En gjennomgang av annonsesalget for forskjellige medier i USA for det første kvartalet i USA viser at den generelle tilbakegangen i mediekjøp har blitt snudd til en oppgang. For TV økte pengene brukt på annonser med over 10 prosent i det første kvartalet, mens nett hadde en økning på 7,5 prosent.

Problemene for printavisene er derimot enorme. Til tross for en generell markedsvekst viser tallene at annonsering i printaviser hadde gått ned med 9,7 prosent. I sin blogg «Reflections of a Nesosaur» så peker Alan D.Mutter på at det er bare toppen av et isberg av problemer.

Antall solgte biler har økt med 17,2 prosent i år, og bilforhandlerne har økt sin annonsering med 18,6 prosent i første kvartal 2010. Samtidig viste rubrikkannonsering for bil i print en nedgang på 16 prosent.

Det er ikke bare bilannonsørene som ser andre veier. Eiendomsmeglerne i USA har hatt en enorm vekst i antall inngåtte kontrakter for salg i år (21,1%), mens nedgangen i annonsering i printaviser har vært på 27,3 prosent i løpet av den samme tiden.

Nedgangen i antall solgte aviser har vært på 40 prosent i USA de to siste årene, og i en tidligere bloggpost peker Mutter på at over halvparten av alle amerikanske avislesere er over 50 år.

Reklame

Siste sjanse: Halv pris på alt fra Comfyballs

Kommentarer til denne saken