Gå til sidens hovedinnhold

- Tidligere ville man svart med hysteri

Slike TV-bilder sjokkerer ikke lenger, mener ekspertene.

(SIDE2): Denne uken har TV3 opplevd enorm interesse etter at det ble kjent at årets første «Paradise Hotel»-sex vil rulle foran norske TV-seeres øyne tirsdag kveld. Denne gangen utspiller den intime seansen seg ikke bare under dyna, og klipp fra den omtalte epsioden har allerede blitt sluppet på nett.

- Innholdet bidrar til å gi folk - altså deg og meg - hvilken assosiasjon vi skal ha til merkevaren. Dersom TV3 satser på sexrelatert innhold, vil det også være assosiasjonen som etablerer seg i befolkningen. Dersom et slikt inntrykk får feste seg, vil det ta tid å endre dette senere, sier PR-rådgiver, Haakon B. Schrøder, til Side2.

- Rart at det ikke allerede har vært mer sex på kanalen
Både klipp fra da paret har sex foran de andre hotellgjestene og når de har seg i dusjen vil rulle over skjermen denne uken, og dette er TV-bilder TV3 mener ville vært etisk problematisk å sensurere.

- Det handler utelukkende om å få flest mulig seere. Det er det TV-kampen dreier seg om. Og det finnes mange annonsører som vil treffe den målgruppen TV3 henvender seg til, sier Schrøder.

- Hva kan det har å si for annonsørene at TV3 viser slike programmer?

- Tidligere ville man svart med hysteri, men vi TV-seere har etter hvert fått erfaring i «hardcore»-TV på mange områder. Det er faktisk tolv år siden Rodney og Anette hadde sex i «Big Brother», og det har også vært mye sex på TV siden den gang. TV-seerne har dessuten ingen grunn til å la seg overraske av TV3, svarer Schrøder.

- Samler man ungdom i sin kåteste alder og gir dem tilgang til alkohol, er det faktisk rart at det ikke allerede har vært mer sex på kanalen, legger han til.

- Kanskje vil virke frastøtende
I likhet med Schrøder mener også Morten Wiberg, TV & Radio sjef i Carat, at folk ikke lar seg sjokkere av TV-innholdet på samme måte som før.

- Jeg tror ikke det har så mye å si for merkevaren til TV3. TV3 tør å utfordre med programmer som kanskje vil virke frastøtende på enkelte seere, men disse programsjangrene er jo kjent i befolkningen og det er ti til 15 år siden folk ble sjokkert over sex i «Big Brother», sier han, til Side2.

- Vi må huske på at TV3 primært retter seg etter målgruppen 15-44 år, og med «Paradise Hotel» vet jo folk hva de får. Disse programmene i «sexkategorien» er ikke dominerende på kanalen, de er en del av en pakke, så vil jo seertallene avgjøre om dette er vellykket eller ikke, fortsetter han, og legger til at man per nå kan fastslå at «Paradise Hotel» fungerer bra mens «Sex dager» fungerer dårlig.

SE KLIPP FRA DEN OMTALTE SEX-SCENEN HER:(Artikkelen fortsetter under klippet)

HTML EMBED

- Unik mulighet for annonsører
Heller ikke han tror at annonsørene bryr seg nevneverdig om det sexfokuserte innholdet i programmene.

- Men jeg vet TV3 respekterer de annonsørene som eventuelt ikke ønsker å ligge med reklame mot disse programmene, selv om det helt sikkert er et fåtall, sier han.

- Kan TV3 miste annonsører på grunn av hva de velger å vise på skjermen?

- Ja, det kan de jo i teorien, svarer Wiberg.

- Jeg tror dog at det ikke er så mange som velger bort TV3 på grunn av programmene. Husk at disse seerne også er forbrukere og således en viktig målgruppe for mange annonsører. Seerne på «Paradise Hotel» er relativt unge, ser relativt lite på TV, og således vanskelig å nå med reklamebudskap. Derfor er blant annet dette programmet en unik mulighet for annonsører til å treffe målrettet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Attraktive forbrukere
Dette er også noe TV3 bekrefter.

- Seerne på «Paradise Hotel» er en interessant målgruppe for svært mange av våre annonsører; de er unge voksne, de deler sine erfaringer og opplevelser og er derfor attraktive forbrukere av mange produkter og tjenester, sier Åse Bendiksen, programdirektør i TV3, til Side2.

- Dette merker vi spesielt godt på etterspørselen etter sponsoratene på programmet, fortsetter hun.

Kanalen er tilsynelatende ikke redd for hva programmer som «Paradise Hotel» og «Sex dager» har å si for merkevaren, og Bendiksen påpeker at de serverer sine seere en bred og variert meny av underholdningsprogrammer i ulike sjangere og kategorier.

- «Paradise Hotel» representerer den litt spissede delen av realitysjangeren, og er rett og slett god kvalitet og historiefortelling som vi er svært stolte av å vise, sier hun, og påpeker at de har hatt høye seertall i begynnelsen av denne sesongen.

- «Paradise Hotel» er mer enn forventningene om at folk skal ha sex og drikke alkohol på TV. Mye mer. Som både deltakerne og seerne vet, er dette først og fremst en konkurranse der målsettingen er å finne en partner og være på hotellet lengst mulig, fortsetter Bendiksen.

«Paradise Hotel» sendes på TV3 mandag til torsdag kl. 21:30.

Hva mener du? Skal det mer til for å sjokkere TV-seerne nå enn før? Diskuter under!

Reklame

Sommerens kuleste badeflåter

Kommentarer til denne saken