Gå til sidens hovedinnhold

Dette er smart og sunn bilmat

Slik unngår du ekstakalorier og usunne matvalg på bilturen.

(SIDE2): Årets påskeferie går mot slutten og både 1. og 2. påskedag er det mange som setter kursen hjemover.

Du har kanskje feiret påske på fjellet, ved sjøen eller i utlandet og for mange venter nå en lang biltur med muligheter for lange køer på veiene.

Planlegging

Enten om reiser alene eller har en bil med mange passasjerer så er det smart å spise regelmessig, men det er ikke alltid like lett å vite hva som er den sunneste bilmaten.

Langs veien finnes det mange bensinstasjoner, gatekjøkken og kiosker som frister med tilbud på bolleposer og pølsekampanjer. Likevel finnes det også sunnere alternativer og her er noen tips til hva du bør se etter.

Drikke

Den beste tørstedrikken er og blir vann. Farris er også et godt drikkealternativ. Hvis du likevel ønsker noe annet, som for eksempel brus, så gå for de sukkerfrie variantene for å spare både kalorier og sukker. Trenger du en oppkvikker er kaffe et bedre alternativ fremfor energidrikker da disse ofte inneholder mye sukker og tomme kalorier. Kaffe inneholder også sunne antiokdianter.

Er du lysten på sjokolade er sjokolademelk et bedre alternativ i stedet for sjokoladeplater. Ja, sjokolademelk inneholder også sukker, men drikken inneholder også flere gode næringsstoffer som for eksempel kalsium, B-vitaminer, jod samt mer protein sammenlignet med sjokolade.

Brødmat og wraps

Har du lyst på brødskive eller baguett bør du gå for de grove variantene. Velg brødmat med pålegg som for eksempel skiver av kokt skinke, roastbiff, kylling, laks, egg og skiver av gulost. Brødmat som inneholder skiver av tomater, paprika, rødbeter, agurk eller andre grønnsaker trekker opp!

Mange veikroer og bensinstasjoner tilbyr også ferdigsmurte wraps. Gå for de variantene med de groveste wrapsene som inneholder proteinrikt pålegg og grønnsaker for å få mer av de sunne næringsstoffene samt en bedre metthetsfølelse og et mer stabilt blodsukker.

Mellommåltider og snacks

Du er ikke kjempesulten, men har kanskje lyst på noe likevel? Da er det viktig å velge et mellommåltid som både demper sultfølelsen og som gir gode næringsstoffer kroppen din setter pris på. Styr unne bakevarer, iskrem og sjokolade hvis du ønsker å holde blodsukkeret og energinivået ditt i sjakk.
En liten pose med nøtter sammen med en frukt eller grønnsak vil være et smart mellommåltid. En yoghurt eller en Skyr er heller ikke så dumt. Knaskerøtter er et annet sunt alternativ som både små og store vil like. Velg heller ferdigsmurte knekkebrød fremfor kjeks og kaker. Mange bensinstasjoner og kiosker kan også tilby ferdiglagde salater og fruktbegre. I tillegg finnes det porsjonspakninger med havregrøt eller suppe som du enkelt kan lage selv. Fyll en termos med varmt vann og du kan enkelt få til et varmt og sunt mellommåltid i bilen.

Restemat

Er det blitt mye matrester etter årets påskeferie så kan dette være fin turmat å ha med i bilen. Ta med restene i en plastboks så unngår du å bruke penger på dyr og usunn veimat.

Mange har også kanskje halvfulle bokser med for eksempel kesam eller cottage cheese. Kjøp noen bær og nøtter, bland sammen med restene og du har et perfekt lite restematmåltid.

Pølser og hamburgere

Det er ikke noe i veien for å ta seg en pølse eller en hamburger når man farter langs veien. Vær heller oppmerksom på mengden og hva slags tilbehør du velger til gatekjøkkenmaten.

Det finnes flere pølsevarianter å velge mellom og ønsker du å styre unna «verstingene» bør du droppe de feiteste pølsene med «det lille ekstra», som for eksempel ost og bacon. Lomper inneholder færre kalorier enn pølsebrød og ved å kutte ut for eksempel rekesalat og stekt løk unngår du enda flere ekstrakalorier.

En hamburger kan være fristende for både barn og voksne og for å gjøre måltidet sunnere anbefales det å droppe pommes frites eller erstatte dette med for eksempel grønnsaksstaver eller eplebiter. Fyll på med salat og andre grønnsaker og vær bevisst på dressingmengden hvis du ønsker en «sunnere hamburger».

Følger det med drikke til måltidet bør du velge vann, farris eller en sukkerfri brusvariant fremfor vanlig brus som inneholder mye kalorier og raske karbohydrater.

Reklame

Nå kan du trene med Norges beste trenere hjemme i stua

Kommentarer til denne saken