Gå til sidens hovedinnhold

Du blir snytt for bagasjerom

Bilfabrikkenes drøyeste overdrivelser finner du i hekken.

Plass i bagasjerommet kan være avgjørende for hvilken bil mange velger. Nå avslører en stor test at du slett ikke skal tro på produsentenes volumtall.

Avvikene fra oppgitt til faktisk volum er nemlig på opptil 39 prosent.

Bagasjeromstesten er gjennomført med tysk nidkjærhet av sertifiseringsinstituttet TÜV Süd, på oppdrag fra bilmagasinet Auto Bild. Ingen, absolutt ingen, av de 20 bilene i testen holder det fabrikken lover.

Blant dem med altfor drøye volumtall er flere høyt begjærte modeller fra for eksempel Audi, BMW og VW.

Bare Ford er bedre
Ford C-Max er best – fabrikken lover faktisk bitte litt mindre enn det faktiske volummålet. For alle andre modeller har bilfabrikkene tatt munnen, for ikke å si hekken, for full. Feilangivelsene er fra 5 til 234 liter for mye.

Det til tross for at oppmåling av bagasjeromsvolumet er nøye fastsatt i industrinormer som definerer hva som skal måles og hvordan. Den mest brukte normen bruker klosser med et bestemt mål fastsatt av bilindustriens eget samarbeidsforbund (VDA).

Resultatet av undersøkelsen overrasker ikke Kjell Magne Aalbergsjø, redaktør i bilmagasinet auto motor og sport og biltester gjennom rundt 30 år.

- Noen ganger når vi tester to eller flere biler samtidig, kan vi enkelt se at tallene ikke stemmer. Bagasjerommene kan være omtrent like store, samtidig som det kan være store forskjeller i volumangivelsene, sier han.

Grove overdrivelser
Tre biler har et avvik fra det oppgitte til det reelle på 30 prosent eller mer, til tross for at hulrom som reservehjulbrønnen er tatt med på biler som leveres med skumreperasjonssett i stedet for reservehjul. (Dette gjelder stadig flere bilmodeller.)

Verst av samtlige er den lille tassen Smart Fortwo, som er oppgitt med et bagasjevolum på 220 liter.

Auto Bild og TÜV Süds test avslører at det virkelige tallet er 134 liter.

Den nest største synderen er en annen minibil, nemlig Toyota Yaris. Den skal ifølge fabrikkens tall svelge 275 liter, mens testerne bare får inn 178 liter.

Den største overdrivelsen i antall liter gjør Audi seg skyldig i. Den enorme SUV-en Q7 skal ifølge Audi ha en kapasitet på 775 liter. Når TÜV Süd har stablet ferdig, er bare 561 liter på plass. Avviket er på 234 liter.

- Når det gjelder Audi Q7, er overdrivelsen så grov at en ikke trenger tommestokk for å se at noe er galt. I den store bilen er bagasjeromsgulvet så høyt at volumet er mye mindre enn en skulle tro når en ser bilen fra utsida. Vi målte selv bagasjerommet da vi hadde den til test, og fant ut at det umulig kunne være så stort som Audi skulle ha det til, forteller Aalbergsjø.

Det fjerde største avviket har en norsk storselger, nemlig VW Touran. Oppgitt kapasitet er 695 liter, faktisk lastevolum etter lastenormene er 561 liter.

Andre storselgere
Under finner du oppgitte og faktiske volumtall for et utvalg av modeller som er viktige i Norge.

En interessant detalj for to biler fra VW: Er stort bagasjerom det viktigst, kommer du nesten like langt med en Golf stasjonsvogn som med en ditto Passat. Passaten er først og fremst størst i fabrikkens oppgitte tall.

* Audi A6 stv: Fabrikktall 565 liter, målt 470 liter
* BMW 3-serie stv: Fabrikktall 460 liter, målt 370 liter
* Ford Mondeo kombikupé: Fabrikktall 550 liter, målt 523 liter
* Mercedes C-klasse sedan: Fabrikktall 485 liter, målt 464 liter
* VW Golf stv: Fabrikktall 505 liter, målt 500 liter
* VW Passat stv: Fabrikktall 603 liter, målt 508 liter

Les mer om undersøkelsen hos Auto Bild (på tysk).

Mer om bil og trafikk finner du i Bilmagasinet.

Kommentarer til denne saken