Gå til sidens hovedinnhold

Den store penispanikken

I ti dager herjet en voldsom panikk landet. Historien startet med gris ...

Singapore, 1967:

Flere menn ankommer sykehus over hele halvøya med en rød hyssing som er festet stramt rundt penis.

Andre har festet fast klyper i «lillemann». Noen hysteriske menn har til og med fått venner eller familiemedlemmer til å ta et godt (balle)tak rundt «junior».

Han kan krympe. Han kan forsvinne. Derfor må han holdes på plass til de kan få hjelp.

Scenen over er ikke hentet fra en skrekkfilm (eller en hysterisk komedie for den saks skyld).

Nei, hendelsen er like virkelig som Dan Børges permanent.

For i en periode på ti dager i 1967 herjet det full penispanikk på den ellers så rolige og sindige øya i Sørvest-Asia.

Flere menn (og noen kvinner som var redde for sine brystvorter) dukket opp på sykehus helt paniske, og fortalte de var redde for at penisen deres krympet og at den snart ville forsvinne.

Felles for dem alle var at de led av Koro, også kjent som «penispanikk»-syndromet eller Genital Retraction Syndrome (GRS).

Mental lidelse

Personer som lider av koro er totalt overbevist om at penisen deres er i ferd med å krympe, og/eller at den skal forsvinne for godt inn i kroppen. Trekker penisen seg inn i kroppen, vil pasienten dø om man ikke får akutt hjelp.

Fenomenet er mest utbredt i Asia og Afrika, og navnet koro kommer fra det den malaysiske ordet for skilpadde (på grunn av likhetene mellom skilpaddens hode som trekkes inn i skallet og en penis som trekker seg i kroppen. Sier seg selv).

Når sykdommen oppstod er det ingen som vet med sikkerhet, men man har funnet koro omtalt i medisinbøker utgitt så langt tilbake som under Qin-dynastiet 200 år før Kristus.

Nå vil vi bare understreke med en gang at denne sykdommen er mer en mental lidelse, enn en reel sykdom. Det er ingen vitenskapelige bevis for at en penis kan trekke seg inn i kroppen, for så å ta livet av pasienten (så vidt vi vet).

Ifølge doktor Robert Bartholomew, som er ekspert på massehysteri, er GRS mer knyttet til et kollektivt panikkanfall i et konsentrert område, enn en sykdom knyttet opp mot symptomer. Dr. Bartholomew mener panikk og hysteriet får vann på mølla og lever sitt eget liv, så lenge folk gjør det (i dette tilfellet, koro) troverdig.

Som i Singapore for eksempel.

I 1967 var det anspente tider på halvøya. Britene hadde trukket seg ut, og uoverensstemmelser førte til at Singapore brøt med Malaysia og ble en selvstendig nasjon.

Men det var ikke bare glede over den nyvunnede selvstendigheten.

Det var store spenninger mellom nasjonens muslimske og kinesiske befolkning. Stemningen ble ikke bedre da pressen snappet opp et rykte om at en stor andel griser hadde blitt syke etter en feilslått svineinfluensavaksine.

Grisene skal ha blitt syke, og dødd da deres peniser trakk seg inn i kroppen deres.

Dette gjorde at Singapores kinesiske befolkning straks begynte å følge med på sine egne peniser.

Dette, kombinert med den allerede levende teorien blant kineserne om at den muslimske befolkningen forgiftet halvøyas griser for å utslette dem (muslimer spiser ikke svin), er ifølge Bartholomew perfekt grobunn for panikk og førte selvfølgelig til massepanikk.

I løpet av ti dagers periode var over 500 tilfeller av GRS registrert i Singapore (men ingen dødsfall. Puh). Panikken begynte først å avta da myndighetene gikk ut i nasjonale medier og avkreftet koro.

De siste årene har heldigvis vært GRS-frie for Asia og det siste registrerte anfallet var sør i Kina i 1985.

Uheldigvis er ikke resten av verden like heldig.

Trolldom og penistyv

Se for deg at du blir rammet av GRS. Hva gjør du da?

Kontakter du legen? Ringer du mor og far og forteller dem hvor glad du er i dem, før du legger deg i fosterstilling og venter på å dø?

Eller kanskje du desperat prøver å få tak i Kate Upton for å høre om hun kan hjelpe deg i å holde penisen din på plass?

Eller gjør du som i Afrika, og tar hevn?

Flere eksperter mener at sykdommer som oppstår basert på massehysteri ofte har større sjanse for å bli virkelige i samfunn der trolldom er en del av kulturen. I flere land i Afrika er heksedoktorer fortsatt i full sving, og har du et problem er dette ofte det første stedet du søker hjelp (i stedet for den evneveike fastlegen din).

I 2003 kunne blant annet Midtøstens Forsknings Institutt rapportere om en panikk som spredte seg i Sudan. Befolkningen i hovedstaden Khartoum kunne fortelle om utlendinger som herjet i gatene og fikk peniser til lokale menn til å smelte ved hjelp av håndtrykk og «elektriske hårkammer» (?!).

Islamske Sudan var overbevist om at det var en Zionistisk konspirasjon mot dem.

Vice Magazine viser blant annet til en hendelse i Nigera der en mann anklaget en gruppe trollmenn for å ha tryllet vekk penisen hans. En mobb mobiliserte seg raskt for å hjelpe mannen i å få penisen tilbake. Det endte med at mobben brente åtte mennesker til døde, og politiet måtte «låse» hele byen.

I etterkant har det vist seg at de åtte «trollemennene» var kristne misjonærer.

I Ghana i 1997 hevdet en avis at heksedoktorer kunne infisere andre med en sykdom som gjorde at penisen falt av dersom noen berørte dem. Personene som da hadde bestilt sykdommen stjal så penisen og holder den fanget. «Junior» kommer ikke hjem før løsepenger var betalt.

– Han tok penisen min. Nei, vent, den er der.

En annen bisarr penishistorie kan den kanadiske antropologen, doktor Charles Mather, fortelle om.

I 1997 befant Mather og hans kone seg nord i Ghana. En dag klaget en mann med navnet Azure over at hans penis hadde begynt å krympe etter han hadde delt vann med en annen mann ved navn Atanga.

Nå var penisen borte.

Anklagene fra Azure førte til at Atanga ble arrestert, og Atanga ble bragt til den lokale politistasjonen, etterfulgt av et stort publikum. Ved politistasjonen fant man en flaske med et mystisk innhold i bagen til Atanga.

Mistanken om peniskrymping ble forsterket.

«Før jeg ga vann til Atanga, var penisen min helt fin. Etterpå var den borte» kunne Azure fortelle politiet og de fremmøtte, ifølge doktor Mather.

Stemningen blant de fremmøtte hadde etter forklaring blitt mer amper, og da den mystiske flasken ble funnet, skled de fort over til å bli en aggressiv mobb. Antropologen mener at Atange ville vært ille ute om det ikke hadde vært for den sindige politisjefen.

Azure på sin side var kald som en fisk, til tross for at han nettopp hadde fått frastjålet penisen sin.

Samtidig som publikum/mobben ville se at noen ble stilt ansvarlig for penistyveriet, ble det rasket sammen en rettssak. Dommeren kom fram til konklusjonen at de ville gi et siste forsøk på å vekke penisen til livet. Azure ville tilbringe natten med sin kone for å se om det kunne vekke beistet, mens den anklagede penistyven, Atanga, ville sove hos sin onkel.

Publikum/mobben, som på dette tidspunktet var blitt en ren mobb, ville se blod, og fulgte etter Atange til onkelens hus, samtidig som de pepret han med steiner og dødstrusler.

Mather måtte selv hjelpe Atange fysisk ved å holde mobben unna.

Mobben ga til slutt opp, og dagen derpå var dommen klar. Azure hadde kommet fram til at han hadde tatt feil. Atanga hadde ikke fått penisen hans til å forsvinne, den var der fortsatt (puh). Azure ble dømt til å betale erstatning for tort og penis, men Atanga ville bare ha en unnskyldning, noe han også fikk.

Just another day in Africa.

Hva med Europa?

Så hva med Norge? Er vi også i faresonen for å bli rammet av GRS?

Tall Vice Magazine opererer med, forteller oss at det bare er rundt 100 rapporterte tilfeller av GRS/koro/penispanikk i Europa og Nord-Amerika per år.

Så skulle du plutselig bli akutt rammet GRS, så frykt ikke.

Penisen din krymper ikke (så lenge det ikke er kaldt) og den vil garantert ikke forsvinne (ok, vi er 99,99 prosent sikker på det) inn i kroppen din.

Den var bare sikkert ikke så stor til å begynne med.

Kommentarer til denne saken