Gå til sidens hovedinnhold

Perfekt til det kjedelige

Den nye E-Klassen har fått en liten ansiktsløfting som svært få vil klare å få øye på. Se bildene.

Den nye Mercedes E-Klasse er spekket med sikkerhet, og er ellers så perfekt at det nærmest blir kjedelig.

Se mer av den nye E-Klassen i bildespesial nederst i saken

Bilen er blitt litt penere - blank og svart med et svært så lekkert lyst skinninteriør med svarte detaljer som bryter lekkert.

Smakfull
En kunne få lyst til å smake på den, så delikat ser den ut. Men dette er et kjøretøy og ingen slikkepinne, så det passer nok best å legge ut på veien.

Et lite hint på nøkkelen, og den gjør resten av startingen selv.

For å finne ut om motoren går, må jeg sjekke på turtelleren. Det er ingen lyd fra den, og det merkes heller ikke noen form for vibrasjoner i bilen. Perfekt.

Tilbake med spaken, og bilen triller forover. Fremdeles ingen lyd. Fremdeles perfekt.

Bilmagasinet mener:

DESIGN
Med den siste lille finnishen som ingen legger merke til, har bilen blitt direkte lekker. Velformet, vil jeg si.

MOTOR
De har tynt 190 hester ut av en to-liter. Det er ikke helt min stil, men bra økonomi. Symaskin, er vel det første som faller meg inn når turtallet kommer.

KJØREEGENSKAPER
Overraskende myk i fjærene gjør den behagelig på landeveien, men i svingene stivner den til og blir sportslig som bare det.

KOMFORT
På topp. Ingen innsigelser. Den er bare på topp.

BREMSER
Selv når du tramper brått på bremsene tar de mykt slik at passasjerne ikke blir uroliget. Men du finner ikke mange andre biler som stopper like fort når det trengs.

INTERIØR
Opplevd kvalitet er på topp. Materialvalg er på topp. Designet er på topp. Det blir for lite å klage på her.

UTSTYRSNIVÅ
Til og med sikkerhetsutstyret som er så flott er ekstrautatyr. og det gjelder naturligvis for både stereoanlegg og glass-tak. Når du ser på prisen, må du alltid legge til 200.000 før du kan begynne med det morsomme ekstrautatyret.

KOSTNADER
Det er klart at den koster, men en E200 Kompressor leverer nok krefter for et lavt forbruk, og bilen lever etter statistikken lengst av alle, så den er vel verdt det.

PRAKTISK BRUK
Du sitter så komfortabelt i baksetene at det er litt vanskelig å komme seg ut igjen, ellers er bilen så lettkjørt at den kan kjøres av alle, og det kan kanskje være litt praktisk.

KONKLUSJON
Dette er ikke bilen som byr på den ultimate kjøreopplevelsen, men derimot på den ultimate sikkerheten. Og problemene med rust er Mercedes ferdig med, så denne vil holde seg på moten i mange, mange år.

Dekkstøy
Det er først ut på motorveien at de brede dekkene gir fra seg nok støy til å trenge inn i kupeen. Men å si det er plagsomt vil være en overdrivelse.

Til og med motoren virker litt kjedelig selv om den skal levere 190 hestekrefter. Og alle disse hestene har de tynt ut av en 2-liters firer. Jeg føler at jeg merker det litt underveis, at den ikke maler på samme måten som en normalmotor gjør, men den virker som bare det.

Tamt
Alt bare virker. Og alt bare virker perfekt. Ingen overraskelser. Ingen spenning.

Jeg stopper på en Esso-stasjon for å se om det finnes noe musikk. Jeg fant, og det hjalp!

«I'm a little rough around the edges - I've never been good on big words, but I'm big on love - if you know what I mean», synger Travis Tritt til litt rocka køntrirytmer og steelguitar.

Etter to lette tastetrykk er både sidevindu og takluke på vidt gap, og jeg begynner å nyte sommervarmen.

Det var akkurat det denne bilen trengte. Litt røffe kanter fra Travis Tritt til å oppveie for den glatte overflaten.

Musikk nok
Lydanlegget i bilen er nemlig av aller ypperste klasse. Harman-Kardon. Og omtrent like mange watt som vi bruker til å varme opp leiligheten, og de jeg passerer på min vei glaner selvfølgelig nedlatende på en slik harrytass av en råner som kjekker seg i ny Mercedes, men jeg smiler like bredt og koser meg som bare det.

Ikke overraskende er det mer utstyr enn radio og CD-veksler (som forøvrig er plassert på en snedig måte under et deksel med knapper foran girspaken) i denne bilen. Mye mer. Nok, vil jeg nesten si.

Men alt er plassert på en slik måte at det er lett å finne, og enkelt å bruke. Det er liten tvil om at gutta i Tyskland har tenkt seg om flere ganger før de har funnet riktig plass for en ny hendel eller bryter.

Komfort
Det er selvfølgelig mulig å diskutere om en bil skal ha harde eller myke seter. Jeg for min del mener setene i E-Klassen har løst kombinasjonen på en meget bra måte. Du sitter ikke klistret som i en sportsbil, men allikevel er det støtte nok for vanlig frisk kjøring, og muligheten til å bevege seg litt under lange turer er tilstede.

Rattet kan naturligvis justeres i alle retninger (bortsett fra sideveis), og med samme muligheter på setet er muligheten for å finne en god sittestilling en grei utfordring.

Den nye E-Klassen ser mindre ut innvendig enn de tidligere modellene av E-Klassen, men en blir nok bare lurt av designet. Det er i hvert fall greit med plass til meg i baksetet, og da regner jeg for stort nok.

Godt bak også
Og komforten er ikke noe å si på bak der. I tillegg til at jeg sitter godt, kan jeg overraskes av et behagelig lys i taket som skrur seg på automatisk når det blir mørkt, slik at jeg skal få større romfølelse. Kan ikke annet enn å innrømme at det er tøft. Og kanskje til og med ganske stilig.

Litt teknisk om E 200 K:

190 Hk v/4.000 omdr.

250 Nm v/3.500-4.000 omdr.

0-100 km/t på 9,7 sekunder

0,93 l/mil ved blandet kjøring

Egenvekten er 1.505 kg

Om dagen gir jo det store glass taket romfølelse nok, med himmelen som nærmeste tak.

Bagasjerommet er av den store typen og dersom du ikke får plass til det du vil ha med deg der, kan du jo legge ned baksetene.

Sikrest
Mercedes er på en måte synonymt med sikkerhet, og det meste vi har av elektronisk sikkerhetsutstyr på dagens biler er utviklet av ingeinørene hos Mercedes. Dersom du vil være sikker på å kjøre en siker bil, er det med andre ord bare å kjøpe seg en ny Mercedes, og E-Klassen er på ingen måte noe unntak.

Les mer om sikkerhetsutstyret i den nye E-Klassen her

Når det gjelder kjøreegenskapene, er det ingenting som gir inntrykk av at bilen ikke vil holde seg på veien. Det føles trygt, og det er trygt. Så enkelt er det med den saken. Om du skulle prøve å overprovosere bilen i sving, vil de elektroniske hjelpemidlene ta over styringen, og holde bilen på veien.

Lever lenge
Om det skulle være god økonomi å kjøpe Mercedes E-Klasse? Vel, det har vel vist seg å være en av de merkene som holder seg best i pris, men det moderne bilmarkedet har jo nærmest blitt overtatt av Toyota i Norge, og nå kommer Koreanerne for fullt, så det er ikke godt å si.

Jeg spurte forøvrig en drosjeeier om hvorfor han hadde kjøpt ny Mercedes som er så dyr, nå som det finnes så mye annet fiint på markedet.

- Jeg trenger en bil som tåler den julingen gatene i Oslo gir bilen uten at den faller fra hverandre, svarte han.

Det som er sikkert er at bilen koster masse penger, men dersom du er av de som er opptatt av av alt føles perfekt sammenskrudd, er Merca bilen for deg.

I tillegg er det nesten ingen andre biler på markedet i dag som kan stille med høyere score når det gjelder opplevd kvalitet i interiøret.

Fingerspitzgefühl.

Jeg behøver vel ikke si mer.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Her ser du flere bilder av den lekre men kanskje litt kjedelige tyskeren:

Reklame

Kurs: Slik handler du Bitcoin

Kommentarer til denne saken