Gå til sidens hovedinnhold

Mye bedre - men god nok?

Peugeot prøver seg på noe av det vanskeligste som finnes.

Det begynner å bli mange år siden undertegnede var på lanseringen av den splitter nye Peugeot 308, men syv år siden sitter jeg igjen bak rattet på en splitter ny 308, som ikke er en facelift. Peugeot har nå nemlig bestemt seg for å droppe økningen i det siste tallet i modellnummeret ved en helt ny generasjon. Det passet seg å gjøre nå, for 309 var jo allerede brukt.

Så hva er nytt? Vel, det meste. Nye 308 er bygget på en felles plattform i PSA-konsernet, noe som betyr at den vil bli delt mellom Citroën og Peugeot, og i likhet med den siste generasjonen Golf er kanskje den aller største forskjellen at en virkelig har skrelt av en betydelig mengde kilo - hele 140 kg.

Går i klinsj med Golf

Og Golf er i denne sammenhengen en mer naturlig sammenligning enn man skulle tro. For det er ganske åpenbart at Peugeot har innsett at Golf er den definitive klasselederen. For i tillegg til at vekt i stor grad er den største nyheten i det nye oppsettet, er det påfallende hvor like de to bilene.

Spesielt fra siden er nye 308 nærmest som å se en Golf, og både høyde, lengde og bredde er så like at en nærmest skulle tro at de var designet etter de samme plantegningene. 308 er 2 mm kortere, 5 mm bredere og 5 mm høyere - mens akselavstanden er relativt betydelige 17 mm kortere.

Det som virkelig synes er derimot at 308 har blitt lettere. Egenvekten på 308 med 1,6 liters dieselmotor er hele 147 kg mindre enn tilsvarende. På innstegsmodellen fører dette også til at Golf har 6 prosent høyere forbruk og mer enn et halvt sekund tregere akselerasjon fra 0-100.

Men selv om de utvendige målene er nær sagt identiske, har Peugeot klart å gjøre plass til hele 40 liter ekstra i bagasjerommet, uten at vi kan si at vi la merke til noen nevneverdig forskjellig baksetet.

Lettere, raskere og mer plass må være et ytterst godt utgangspunkt for en bil som skal konkurrere med markedets mest solgte bil.

Særpreget interiør

Innvendig er det heller ingen store røde varsellamper. Peugeot har innført et nytt designspråk som er utrolig minimalistisk. Hovedlinjene er like som på nye 208, men i motsetning til lillebror kan man se instrumentpanelet til tross for at rattet er påfallende lite. Rattet er såpass lite at det nesten ser litt rart ut, men det fungerer veldig bra.

Les også: Den perfekte oppskrift på kjøreglede

Interiørmessig er nærmest alt fokuset rettet mot infotainmentskjermen, som Peugeot feilaktig kaller 9,7". Selve skjermen er betydelig mindre, men har faste trykkfølsomme knapper på hver side som Peugeot regner med i størrelsen. Her styrer du alt fra radioen til klimaanlegget, og selv om skjermen sitter en anelse for langt unna, fungerer det helt greit å operere den i fart, selv om franskmenns sterkeste side på ingen måte er å lage intuitive brukergrensesnitt.

Testbilen er utstyrt med enormt panorama glasstak, noe som gir en god romfølelse - og selv om de litt flate og harde setene ikke er markedets beste, er det å sitte i bilen en fin følelse.

Det er derimot to ting vi hengte oss litt opp i: Av og til kunne det dukke opp vibreringslyder fra dørene, og varmen i setene kunne gjerne varmet litt mer.

Drivlinje

Vi har testet innstegsmodellen, med en 1,6-liters dieselmotor på sparsomme 92 hestekrefter og en 5-trinns manuell girkasse. Denne kombinasjonen fungerte langt bedre enn vi hadde forventet. Dieselmotoren gjør veldig lite ut av seg, og har et lydbilde som nesten gjør at du kan lures til å tro at du kjører bensinmotor. Den er lavmælt, og liker seg best litt opp i turtallsregisteret. Dreiemomentet på 230 Nm får du ikke før på 1750 RPM, noe som er 350 RPM lavere enn på tilsvarende Golf.

3717314

Girkassen har bare fem trinn, og det er spesielt et stort hopp fra 4. til 5. gir, noe som gjør det litt utfordrende å treffe korrekt turtall i rundt 50-60 km/t, spesielt hvis det er litt motbakke. 4. i denne hastigheten gir nær 2000 RPM, noe som er mye på en dieselbil, mens 5. gjør at bilen havner under dreiemomentstoppen, og dermed går den veldig tungt. Vi tror motoren hadde gjort seg bedre med et ekstra trinn.

Når det er sagt er girkassen av den typen manuell girkasse vi liker på litt undermotoriserte biler: Den gjør absolutt ingenting ut av seg, og bare fungerer slik du vil at en girkasse skal fungere. Gangen i girspaken er passe lang, den gjør ingen tegn til motvilje.

Kjører du bilen perfekt, påstår Peugeot at du skal kunne presse bilen til imponerende 0,33 liter per mil.

Kjøreegenskaper

Med et lite ratt legger 308 i utgangspunktet opp til en litt sportslig kjørestil, og understellet er satt opp på en måte som ligger ganske nøytralt mellom sporty og komfort - kanskje en anelse nærme den sportslige stivheten. Det betyr at den fungerer godt som en allrounder, der du godt kan kaste deg inn i en rundkjøring eller svingete veier, samtidig som den takler dårlig vei på en overraskende god måte.

Med 92 dieselhester under panseret er det derimot ikke nok pulver i testbilen til å virkelig få testet de sportslige egenskapene, men på grunn av lave vekten oppleves bilen langt mindre undermotorisert enn vi kunne ha forventet. Under motorveihamring bryr den seg ikke om motbakker, og om du ikke er redd for høye turtall er det også mulig å gjennomføre forbikjøringer.

Bilen er for øvrig utstyrt med en veldig intuitiv og velfungerende manuell cruisekontroll.

Mangler en x-faktor

Det er få, om noen ting, å sette fingeren på i negativ sammenheng med 308, og som en av klassens mest romlige er den også av de mest praktiske. Men det er heller ikke mye som skaper begeistring, og som gjør at bilen virkelig skiller seg ut i en klasse med knallhard konkurranse.

308 fungerer som en god allrounder, men uansett hvordan vi vender og vrir på det finner vi konkurrenter som gjør det bedre. Focus er mer kjøreglad, Auris er det trygge valget, C'eed/i30 gir langt mer utstyr for pengene, Civic er uten tvil klassens plassmester - og utover at vi trives hakket bedre bak rattet i en Golf, vil markedets mest solgte bil være et langt tryggere kjøp når det kommer til bruktbilmarkedet. Den sterkeste siden til bilen blir dermed et marginalt bedre drivstofforbruk enn hovedkonkurrenten.

Nye 308 er ikke en dårlig bil, det er rett og slett en veldig god bil. Men 308s største utfordring er at konkurrentene er knallsterke, og den mangler den store x-faktoren.

Reklame

Regntøyet du trenger til den norske sommeren

Kommentarer til denne saken