Gå til sidens hovedinnhold

Skikkelig halvtøff

Den er tøff i trynet, men hva skjedde med rumpa?

COLMAR (Nettavisen): Frem til 2002 manglet Peugeot en modell som kunne hevde seg i Golf-klassen. Med 307 endret dette seg radikalt, og bilen har blitt en stor suksess. I Norge har den de siste årene vært blant de 5-6 mest solgte.

Nå lanserer den franske bilprodusenten etterfølgeren 308, som ikke er en revolusjonerende ny bil, men mer som en ganske betydelig facelift i forhold til forgjengeren.

Som de aller fleste nye biler for tiden er den både bredere og lengre enn sin forgjenger. Mye på grunn av økt sikkerhet i sidene. Bare høyden er redusert, og det med 12 små millimeter.

Mye riktig visuelt
Når det kommer til det visuelle, har Peugeot gjort mye riktig denne gangen – helt til en kommer til hekken.

Personlig synes jeg standardhekken minner litt om Ford Ka, men på ekstrautstyrslista finner du «dynamiske støtfangere» som pynter opp noe.

Den fremre halvdelen er derimot moderne og flott selv om bilen beholder det umisskjennelige Peugeot-utseende som vi har blitt vant med på denne siden av årtusenskiftet.

En oppgradering
Rent teknisk er det ikke mye nytt å snakke om. Bilen er fortsatt en leken og typisk fransk kompaktklassebil. Peugeot sier at de ikke ser noen grunn til å endre på en vinnende oppskrift. («Don't change a winning team», som det heter på nynorsk).

I stedet forsøker de å spille på sitt relativt spesielle design og skryter voldsomt av bedre byggekvalitet og kvalitetssikring. Ikke minst er miljø et ord i tiden. CO2-utslippet kuttes med opptil 20 prosent på enkelte modeller i forhold til forgjengeren, påstås det.

Lavere utslipp, høyere pris
Om du skulle tro dette betydde at den nye 308 blir billigere enn forgjengeren, så må vi skuffe. Peugeot Norge har ennå ikke satt den endelige prisen (det er fem uker til lansering), men legger ikke skjul på at avgiftene, og dermed trolig prisen, vil gå opp fordi økt vekt ødelegger for lavere CO2-utslipp.

En begynnerpris på rundt 240.000 kroner er likevel en kvalifisert gjetning.

Spennende dieselmotorer
Etter å ha kjørt fire av motoralternativene som kommer til Norge, er det liten tvil om at 2-liters HDi-motoren på 136 hk er det morsomste valget, og et bedre valg enn den turboladede bensinmotoren på 1,6 liter og 150 hk. Årsaken er at det økte dreiemomentet gjør opp for all forskjell i hestekrefter.

Også lenger ned i motorstørrelser later diesel til å være best. I valget mellom for eksempel 1,6 VTi og 1,6 HDI så fremstår dieselvalget som betydelig bedre, først og fremst fordi dieselen er mye sterkere på lavt og middels turtall.

Veldig stiv bil
Vi har prøvekjørt bilene på Peugeots «hjemmebane» i Colmar-området langt nord i Frankrike. Den umiddelbare følelsen var at dette er en svært stiv bil, og det finnes ingen muligheter for justering av understell og støtdempere.

Med litt ujevn vei kan du kjenne nærmest hver eneste ujevnhet i veien slå gjennom kroppen, selv med 16-tommers dekk (bilen kan leveres med opp til 18 tommer, og da tør jeg knapt tenke på hvor stumpete den må bli).

Stereoen i 308 har et spinkelt lydbilde, men som ekstrautstyr fås et anlegg som lagrer musikken din på en harddisk på 30 gigabyte, noe som gir deg plass til mange tusen sanger.

Flott interiør
Interiøret overrasker positivt. Her er det ikke billig hardplast som dominerer. Dashbordet er stilrent og dekket i et mykt og behagelig belegg som gir deg en god følelse i hele kroppen når du stryker hånden bortover.

Rent visuelt er det lite å utsette på valgene franskmennene har gjort i denne bilen, særlig når du tenker på prisklassen. Er du smart, går du for glasstaket som Peugoet tilbyr som ekstrautstyr. Det gir fantastisk lys inn i bilen, og gir deg en nesten-cab-opplevelse uten den kalde lufta piskende i ansiktet midt på vinteren. Barna i baksetet vil garantert sette pris på å kunne se opp og ut på lange turer.

Og når vi først er inne på baksetet: Bilen har som nevnt blitt litt lenger, og i kombinasjon med at Peugeot har valgt relativt tynne forseterygger, er det god plass også til lange bein bak.

Bagasjerommet er på 348 liter, som er på nivå med de nærmeste konkurrentene. Langt fra rette sidevegger gir imidlertid dårlig utnyttelse av plassen.

Men å kjøre? Hvordan er bilen å kjøre?
Som nevnt er bilen veldig stiv, og det betyr selvsagt at det ikke er en typisk «komfort-tralle».

På motorvei ligger bilen veldig stødig og godt på veien. Fartsfølelsen på åpen vei er omtrent midt på treet, men blir faktisk utpreget lav for sin klasse når du kommer litt opp i tresifrede hastigheter.

Dette bildet snur seg totalt på hodet når du får muligheten til å leke deg litt med bilen på småveier med mye svinger, og når det går litt opp og ned i hastighet. Bilen ligger godt på veien i svingene, og styreresponsen er høyst akseptabel.

Setene, både vanlige og med skinn, er det jeg vil karakterisere som helt OK. Av og til føler du at sidestøtten kunne vært bedre, men samtidig har du muligheten til å skifte litt sittestilling, noe som fort kan være en fordel.

Alt i alt er dette en bil uten de helt store svakhetene. I standardversjon har den alt det sikkerhets- og komfortutstyret som er vanlig for klassen. Men det er ikke 308s beste egenskap, for det er nemlig den lidenskapen franskmannen er i stand til å lokke frem.

Ekstrautstyr er essensielt
Og den lokkes best frem av ekstrautstyr, og du bør nesten opp på tredje utstyrsnivå (Premium Pack) for å få frem de beste sidene av bilen: Glasstak og den peneste rompa. I tillegg er det også her du får cruice control og korsryggsstøtte som fort vil være noe du vil bli glad i.

Da får du også med 2. utstyrsnivå som betyr automatisk 2-soners klimaanalegg, CD-spiller med mp3-støtte, høydejustering på sete, midtarmlener foran, skinndetaljer på blant annet ratt, 16” alufelger, penere front og tåkelys.

Så får den endelige prisen, både på selve bilen og ekstrautstyret, avgjøre om dette fremstår som et godt alternativ i mylderet av bilder i den såkalte «Golf-klassen».

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Kommentarer til denne saken