Gå til sidens hovedinnhold

Pilates med vaniljesmak

Vi testet siste pilatestrend fra New York. Det luktet ikke svette, men vanilje! Se bilder her.

(SIDE2/PILATES STUDIO): Vi er på Pilates Studio på Frogner i Oslo for å teste «Pilates Triad Ball». En treningsform som har tatt helt av i New York. Nå skal vi teste om vi blir tatt med storm. «Pilates Triad Ball» er en variant av klassisk pilates, hvor man bruker en ball i alle øvelsene. Dette gjør at øvelsene blir mer effektive, behagelige og ballen guider deg til å trene de riktige musklene. Det beste av alt er at ballen ikke lukter gummi, men vanilje.

  • Se stor bildespesial nederst i saken

Vi er i tredje etasje i en klassisk Frognerleilighet. Salen er liten, lys og koselig. Det er rosetter i taket, og vi er bare seks stykker på timen. Like greit, for det hadde ikke vært plass til så mange flere her heller.

- Bøy ned på utpust og strekk opp på innpust, sier pilatesinstruktør Marianne Jensen. Så sirkulerer hun ballen rundt kroppen og ber oss huske på å ha tunge skuldre. Jeg føler nesten at jeg driver med rytmisk sportsgymnastikk der jeg står. Ballen som lukter av søt vanilje minner meg på at jeg ikke har spist frokost, og er sulten!

Gjennom timen bruker vi ballen under nakken, under rumpa, mellom føttene og under hoften. Pilates består av både stretching og styrkeøvelser, og det er kjernemuskulaturen som mage og rygg, samt sete og innside lår som trenes. De mange ulike øvelsene gjør at timen er over på et blunk, og selv om jeg ikke er svett føler jeg at jeg har brukt kroppen på en unik måte.

- Ballen hjelper deg til å gjøre øvelsene riktig, sier Hanne Koren Bignell. Hun har drevet Plates studio i tre år, og har selv drevet med pilates og ballett i en årrekke.

Det er mer intenst, og ballen gjør at du ikke klarer å «lure deg unna» de harde øvelsene, sier hun.

Ballen man bruker i Pilates øker intensiteten, men avlaster også musklene.

- Om man har problemer med nakke er dette en genial form av Pilates, sier Hanne. Målgruppen er mennesker i alle aldre, men er særlig populært for kvinner på rundt 25-40 år, sier hun.

HVA: «Pilates Triad Ball» ble utviklet av Michael Fritzke og Ton Vogt. De er masterlærere i pilates fra USA, og brukte seks år på å utvikle denne formen for Pilates.

Pilatesmetoden har som hensikt å realisere kroppens fulle potensial. Ved å styrke den dype muskulaturen i mage, korsrygg, sete og innside lår oppnår kroppen en sterk kjerne som er utgangspunktet bak hver Pilates-øvelse.

HVORDAN: «Pilates Triad Ball» trenes i studio med en ball og en matte. Bruk behagelige klær som kan strekkes litt. Du trenger ikke sko. Pilates Triad Ball er for det meste styrke- og stretchingøvelser, men med en ball som effektiviserer øvelsene.

HVORFOR: Pilates sies å gi deg en sterkere og smidigere kropp, bedre holdning, mer energi, markerte muskler, bedre pusteteknikk, kroppsbevissthet og kontroll, sterk og flat mage, strammere lår og løft av baken.

KONKLUSJON: «Pilates Triad Ball» er mye av det samme som klassisk pilates, men i alle øvelsene brukes ballen som et element som kan gi deg bedre treningseffekt. Selve timen gjorde ikke at jeg ble spesielt svett, men jeg følte virkelig at øvelsene var god trening for kroppen. Dette er ikke treningsformen for deg som vil puste og pese, svette og forbedre kondisjonen. Til gjengjeld føles denne treningen som noe kroppen trenger og får bruk for i hverdagen.

Reklame

Prøv gratis: Få HBO, Viaplay, Paramount+ og mange TV-kanaler ett sted

Kommentarer til denne saken