Gjennom sin store interesse for arabisk musikk og mange års studier på universitetsnivå i Libanon, har Inger Hannisdal (31) tilegna seg en innsikt i det spennende tonespråket fra dalstrøka i Midt-Østen som er sjelden. Når hun så har den norske folkemusikken i ryggmargen og kombinerer det med impulser fra både jazz og samtidsmusikk, så er det lett å legge sammen at denne debuten har blitt noe helt for seg sjøl.

Med sin debut forteller hun oss umiddelbart at hun både vil og kan gå sine egne veier. De seineste åra har det kommet en rekke felespillere med tradisjonsmusikk som fundament som har staka ut egen kurs og Hannisdal føyer seg elegant inn i den rekka.

Her er det kvarttone-universet som blir avlagt et vakkert besøk og på et fascinerende, skakt og annerledes vis der mikrotonalitet og uvante rytmiske vrier spiller sentrale roller, bergtar Hannisdal & Co meg fra første strøk.

Bandet er av det empatiske og håndplukka slaget som har forstått Hannisdals intensjoner til fulle. Trommeslageren Michaela Antalová, fra Slovakia, men bosatt i Norge, trekkspillvirtuos Frode Haltli, den marokkanske altsaksofonisten og perkusjonisten Khalid Laaouam og bassisten Adrian Myhr utgjør en strålende kohort og er så avgjort med på å løfte frem Inger Hannisdals musikalske og kulturelle visjoner. Saker!