Jeg har hatt gleden av å møte Britt Pernille Frøholm (42) sine toneganger ved flere anledninger og i en rekke konstellasjoner. Om det har vært i soloutgave, på duo med Jorun Marie Kvernberg eller med det unike FriEnsemblet til Mathilde Grooss Viddal, så har Frøholm fortalt oss om en enorm allsidighet og en frisinna tilnærming til musikk som vitner om et svært så åpent sinn.

Frøholm kommer fra Hornindal, men er bosatt i Berlin - en smeltedigel for all verdens kunst- og kulturuttrykk og det er lett å anta at Frøholm også har latt seg inspirere og påvirke av det som skjer rundt henne i den kosmopolitiske verdensbyen.

Her har hun derimot gått tilbake til både sine geografiske og musikalske røtter for å hylle slåttetradisjonen etter Ola og Ivar Kjelstad fra Sunnylven på Sunnmøre. Mange av disse 16 slåttene var i sin tid, for rundt 100 år siden, store schlägers rundt om og spelemennene Kjelstad var svært ettertrakta karer.

Her tar Frøholm oss med tilbake i tid samtidig som hun løfter fram musikken til å bli noe som definitivt har noe å fortelle og gi oss i dag også. Hun gjør det med en instrumentbeherskelse og et personlig uttrykk som forteller oss at dette er musikk som er viktig for henne og som hun heldigvis vil dele med oss. Det gjør hun på et vis som i retur forteller oss at Britt Pernille Frøholm er en viktig tradisjonsformidler. Viktig og godt påfyll.