Gå til sidens hovedinnhold

Terningkast 4Den dansk-amerikanske forbindelsen

Dansk jazz har hatt en helt spesiell forbindelse til amerikansk jazz med røtter tilbake til 40- og 50-tallet i mange tiår. Den tradisjonen tar den 30 år unge tenorsaksofonisten Andreas Toftemark vare på på et ypperlig vis.

Andreas Toftemark er et helt nytt navn og dermed musikalsk bekjentskap for meg. Det er jeg ganske sikker på at det er for store deler av det danske jazzpublikummet også. Åtte av de siste åra har Toftemark nemlig tilbragt enten i Sverige, Amsterdam eller New York. Etter at pandemien slo knock out på det meste i mars 2020, bestemte Toftemark seg for å reise tilbake til Danmark etter å ha livnært seg i fire år i The Big Apple. Han hadde nesten ikke spilt i hjemlandet på mange år, men etablerte raskt et nytt band med likesinnede og her foreligger det aller første visittkortet fra Toftemark og hans musikalske univers.

I New York hadde Toftemark blant andre studert med Eric Alexander og det var den første musikalske referansen som rant meg i hu da jeg hørte musikken den første gangen. Det mer enn antyder at Toftemark, som Alexander, tar vare på den stolte og flotte tradisjonen fundert på bebop og påfølgende herligheter.

Det betyr at vi befinner oss i et melodisk og vakkert landskap med The Great American Songbook som en viktig utskytingsrampe. "Blue and Sentimental", "Love Me Or Leave Me", "Autumn in New York" og "I´m a Fool to Want You", samt to Toftemark-låter som kunne gått inn i den samme skatten, er det som blir servert og det på et særdeles smakfullt vis.

Med seg har Toftemark mer eller mindre jevngamle sjelsfrender i svenske, men København-bosatte Calle Brickman på piano, Felix Moseholm på bass og Andreas Svendsen på trommer - alle like stilsikre som sjefen sjøl.

Her blir det ikke servert en eneste stor musikalsk overraskelse - bare vakker, inderlig og ærlig musikk. Det holder herfra til evigheten det!