Ayumi Tanaka visste tidlig at det norske eller nordiske tonespråket tiltalte henne veldig. Det førte til at hun flytta til føders kjempeland i 2011 og tok sin utdannelse ved Norges Musikkhøgskole. Der studerte hun med pianister som Misha Alperin, Ivar Antonsen og Helge Lien. Ut i fra alt dette har hun skapt sitt eget tonespråk og uttrykk.

Vi har møtt Tanaka i en unik pianotrio med to andre langt framskredne tangentører, Johan Lindvall og Christian Wallumrød, sammen med Thomas Strønen i flere settinger og ikke minst med hennes egen trio med Per Oddvar Johansen på trommer og Christian Meaas Svendsen på bass.

Trioen platedebuterte med "Memento" i 2016 og følger altså nå opp med "Subaqueous Silence", innspilt på Victoria Nasjonal Jazzscene, men uten publikum, i juni for vel to år siden.

For de aller fleste i den improviserende verden så er det et klapp på skuldra og vel så det å bli lansert på ECM. Det er enkelt og greit et kvalitetsstempel som blir kun blir svært få til del.

Med et repertoar med stort sett Tanaka-låter samt et par kollektive utflukter, blir vi tatt med på ei trioreise annerledes enn det meste annet udi faget. Tanaka har absolutt latt seg inspirere av det luftige, søkende og åpne tonespråket den nordiske jazzen har blitt kjent for. Når hun så har tatt med seg impulser fra sitt japanske toneunivers og kombinert det med "vårt", så har det blitt en ny og spennende musikalske gumbo.

Johansen og Meaas Svendsen, sistnevnte debuterer med denne utgivelsen på ECM, kler Tanakas ideer og innfallsvinkler perfekt. De fører samtaler der alle er likeverdige samtalepartnere og der det er en fryd å bli invitert med inn som aktive lyttere.

Ayumi Tanaka har vært og er en virkelig påplusser til det norske og internasjonale jazzmiljøet med sitt følsomme og ettertenksomme anslag. "Subaqueous Silence" er det aller beste eksemplet på det til nå.