Mitt første møte med Florian Arbenz (46) var i forbindelse med ei innspilling fra 2019 der den sveitsiske trioen Vein med Arbens og tvillingbror Michael på piano møtte svenske Norrbotten Big Band. Det var intet mindre enn en meget hyggelig overraskelse.

Nå har Arbenz, i nært samarbeid med det sveitsiske og norske postvesenet, sørga for at jeg har fått herlig og ganske så annerledes påfyll fra delvis den samme kilden.

Her møter vi Arbenz uten sine Vein-venner, men i tre andre settinger. Han har åpenbart hatt et ønske om å møte nye stemmer, sjekke ut om det var noe der og, sjøl om det ikke er snakk om konstellasjoner som har eksistert lenge, gå i studio for å få det dokumentert.

Det første møtet er med den amerikanske trompeteren Hermon Mehari og den brasilianske gitaristen Nelson Veras. Begge ukjente størrelser for meg, men med et repertoar med litt Jobim, litt Ornette Coleman, "Freedom Jazz Dance" og mye originalt Arbenz-materiale, så forteller de oss at empatien, instrumentbeherskelse i toppklasse og lytteevne av sjeldent kaliber er på plass.

Møte nummer to og tre er samla på én utgivelse. Første del er med Arbenz og den engelske vibrafonisten og marimbaisten Jim Hart, som vi kjenner fra innspillinger med Marius Neset. Med nok en versjon av "Freedom Jazz Dance", Monks "Evidence" samt flere egne låter, får vi et sjeldent og svært lydhørt møte mellom to malletister som stortrives sammen.

Den tredje samtalen er fortsatt med de to, men med den sveitsiske bassisten Heiri Känzig som en ekstra stemme. Det gir det hele en ny dimensjon sjølsagt og med en Känzig-låt, Monks "Epistrophy" og to hver av Arbenz og Hart, så blir dette en varm og nok en gang original samtale mellom tre likeverdige og unike stemmer.

Florian Arbenz forteller oss igjen at han er en musikant med noe spennende og personlig på hjertet gjennom disse tre eleverte samtalene.