Jeg har det med å sperre opp både ører, øyne og alle andre sanser når Lars Saabye Christensen skriver eller gir seg til kjenne på annet vis. Da han for noen år siden anbefalte meg å låne opp til flere ører til munnspilleren Sondre Ferstad fra Skodje på Sunnmøre, så var jeg svært lett å be. Anbefalinga var av det svært gode slaget og gjennom debutplata "Minimal" inntok ei ny og spennende stemme manesjen.

Åra siden har Ferstad, som trakterer kromatisk munnspill og synger litt, brukt til å ta nye steg. Christian Wallumrød og hans unike evner til stadig å skifte retninger i og med musikken, gjerne i løpet av en og samme låt, er en uttalt inspirasjonskilde for Ferstad.

Med den den spesielle besetninga trøorgel og perkusjon, Vegard Lien Bjerkan, vokal - Heidi Skjerve og bass, Morten Berger Stai, har munnspilleren Ferstad skapt et nytt og helt spesielt univers. Sangene er bygd opp rundt trøorgelet og har en inderlighet og ekthet ved seg som er god å kjenne på. Stort sett befinner dette universet seg på et svakt og nedpå sted der alle detaljer kommer opp til overflata og betyr like mye.

Når så tekstene, som enten Heidi Skjerve eller Maren Barlien har skrevet, og som har blitt unnfanga etter at musikken har sett dagens lys, kler de sakrale stemningene på best mulig vis - og sjølvsagt på nynorsk - så har dette blitt nok et steg på veien til den unike stemma Sondre Ferstad er og har.

Her møtes folkemusikk, kirkemusikk og jazz på et vis jeg i alle fall aldri har hørt det før. Sondre Ferstad er på svært god vei til å bli ei totalt unik stemme som vil både oss og musikken vel.