Da politiet skulle skaffe seg ny kontrakt på politibiler, var det en lang rekke helt spesielle krav som bilene måtte tilfredsstille. Kravene var så mange og detaljerte at det i praksis ikke var noen bilmodeller som tilfredsstilte kravene. En valgte derfor til slutt å videreføre avtalen med kjøp av Passat.

Les også: - 5 av 6 politibiler er vraket

Nå melder Politiforum at det en ikke har tenkt på, er at bilene skal kunne holde en tilfredsstillende temperatur for dem som sitter inni - også når det blir kaldt. Fra 2010 har nemlig VW endret varmeapparatet i Passats dieselmodeller, slik at en ikke har en ekstra dieselvarmer.

Den nye løsningen fungerer greit på vanlige dager, men når temperaturen går under 15 minusgrader blir det problemer.

- Etter en dag på jobb i bilen, er beina helt nedkjølt fra lårene og nedover, nesten uten følelse. Det er underlig at PDMT ikke har stilt krav om tilfredsstillende varme på gulvet, og ikke bare i skulderhøyde. Faktum er at vi fryser på beina, sier en forkjølet UP-betjent Vemund Rundtom til fagbladet.

Ifølge Politiforum er problemet tatt opp, uten at det har skjedd noe.

- I dag er det ikke så ille, men slik som det var sist vinter med perioder med 20-30 kuldegrader i lengre perioder, var det slik at vi gruet oss til å gå på jobb, sier Rundtom.

Ettermontering av ekstra varmeløsninger koster ifølge Dag Djuvstad ved Killi bilsenter på Otta. Bilimportøren Møller anbefaler på sin side å kjøre bilen i et høyere gir, slik at bilen dermed går på høyere turtall og bruker mer diesel.

- Kanskje er det lurt å gjøre det. Ellers viser det seg at en med ekstrem kulde må dekke til fronten med folie eller noe for å hjelpe. Det er bare å dekke til så godt en kan, sier Djuvstad.