RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Åpner for folkesnakk og sladder på en helt annen måte

PRESSET PAR: Ordfører Jens Johan Hjorts kone, Nina Hjort, kommenterer mandag utroskapsryktene på Facebook.
PRESSET PAR: Ordfører Jens Johan Hjorts kone, Nina Hjort, kommenterer mandag utroskapsryktene på Facebook. Foto: Nordlys
Sist oppdatert:
PR-eksperter mener Hjort-ekteparet har gitt ny fart i rykter de ville bremse.

Mandag kveld la kona til Tromsø-ordfører Jens Johan Hjort, Nina Hjort, ut en personlig melding på Facebook for å stagge utroskapsrykter rundt hennes ektemann.

Ordføreren har delt innlegget på sin egen Facebook-vegg, men ville ikke kommentere saken utover det.

- Nina har kommet med en beskjed og jeg har videreformidlet den. Vi mener den meldingen snakker for seg selv, og anser oss som ferdig med saken. Vi kommer ikke til å kommentere utover dette, sier Hjort til Nordlys.

- Jens måtte si: «- Dette er ikke sant»

PR-ekspert Sigurd Grytten får assosiasjoner til rykter tidligere statsminister Jens Stoltenberg ble utsatt for:

- Dette minner om da Stoltenberg var utsatt for rykter for noen år siden. Overalt gikk ryktet om at han var homofil - og at han hadde flyttet ut fra hjemmet. Det tok helt av, sier Grytten til Nettavisen.

Sigurd Grytten er partner hos Zynk.

Til slutt uttalte Stoltenberg seg:

- Skal du si noe, må du være tydelig. Som Stoltenberg  sa: «- Dette er ikke sant», råder Grytten - og tilføyer at:

- Utgangspunktet for kjente personer er at de må leve med rykter. Den normale strategien er derfor å ikke kommentere dem - for å unngå å gi liv til ryktene. Men i noen få tilfeller, hvor rykteflommen tar helt av, er det nødvendig, understreker han.

- Legger ikke saken død

- I dette tilfellet avkrefter ikke ordføreren ryktene. Hva vil du si til det?

- Dermed klarer han ikke å legge saken død. Nå kan mediene følge opp, og det er det som er så krevende med denne type saker. Så lenge det er kun folkesnakk, har vi en norsk presse som er disiplinert, noe jeg synes har en kjempestor verdi: Norske medier driver ikke med sladder om kjendisers privatliv. Men - når man selv åpner for en offentlig debatt, legitimerer de at mediene kan kommentere og følge opp.

Les også:Ekteparet Hjort får massiv støtte på sosiale medier

- Skal veldig mye til

- Det skal veldig mye til før jeg vil anbefale noen å kommentere slike rykter. Mitt råd til kjente personer som utsettes for rykter, vil være: ikke kommenter, sier Grytten en gang til.

- Svært privat innhold

Pr- og kriserådgiver, Jarle Aabø, mener Hjort har valgt helt feil måte å ta opp problemet

- Dette er en sak som har et innhold som jeg tror ikke er egnet for å benytte seg av mediekanalen Facebook, sier Aabø til Nettavisen.

- Hvorfor det?

- Facebook er et sted for å utveksle positive, enkle historier. Det å komme brasende inn med en så alvorlig historie, passer ikke: Historiens innhold passer ikke til mediet, mener han.

- Kjendiser alltid utsatt for rykter ...

Aabø sier om ryktespredning at:

- Kjente personer vil alltid være utsatt for ondsinnede rykter, det er en del av det å være kjent. Hvis man skal bruke Facebook hver gang man hører et rykte om seg selv, får man det svært travelt, sier han.

- Hva tror du blir etterlattinntrykket av meldingen hos folk flest?

- Det kan oppleves som urettferdig nå, men mange tenker på uttrykket «det er ingen røyk uten ild». Det betyr at mange nå, frivillig og ufrivillig, har begynt å tenke på saken. At paret går offentlig ut, åpner for en helt ny fri flyt rundt spørsmål som «hva var det egentlig som skjedde» og «har vi fått vite alt?».

Jarle Aabø mener dette var en uheldig strategi.

- Åpner døren til et ekstremt privat rom

Aabø understreker at temaet er svært privat:

- Det er et ekstremt privat rom ekteparet har valgt å åpne døren til på Facebook. Når de deler det der, deler de det med hele Norge - og sånn sett hele verden. Det åpner for folkesnakk og sladder på en helt annen måte, sier Aabø - og legger til at:

- Ryktene fra Tromsø hadde aldri nådd meg hvis ikke ekteparet selv hadde fortalt meg om at ryktene eksisterer. Det er blitt en krevende kommunikasjonsform, sier han.

- Bør ikke dele alt

Aabø har full forståelse for alvoret i saken.

- Men å gi oss et så godt innblikk i det intime rom, trenger vi ikke. Man bør ikke dele alt.

Ordførerens sønn:- Jeg skjemmes over de som har spredt ryktene

- Hva sier det deg at Jens Johan Hjort ikke har noe å tilføye?

- Jeg vet ikke hvor samkjørte de to var da den ene valgte å skrive meldingen, sier Aabø.

Jarle Aabø mener ekteparet har gjort det vanskelig for seg selv.

- Bidrar til å eskalere ryktene

Aabø mener ekteparet har satt seg i en vanskelig situasjon:

- De var i en vanskelig situasjon og har nå bidratt til å eskalere ryktespredningen, som legitimerer at norsk presse skriver om ryktene, fordi de får det servert på et sølvfat, sier Aabø.

Det kan gjøre vondt verre:

- Sakene ruller nå med fornyet styrke og stor fart, noe som gjør at ekteparet mister kontroll over saken, sier Aabø.

- Ikke si noe!

- Hva kunne vært gjort annerledes?

- Vel - «evig eies kun et dårlig rykte» er en sang med mye livsvisdom av Henning Kvitnes. Folk som stikker seg frem, utsettes for ryktespredning, sant eller usant. Jeg vil anta det beste er å la det bare være. For - hva blir det neste rykte, det tredje ryktet? Hvor mye av det private rommet skal det deles?

Ikke alle er enig med Aabø:- Veldig tøft gjort å gå ut på denne måten

Aabø understreker at det uhyre vanskelig å dementere rykter:

- Faktafeil kan justeres, men dette er «folkesnakkets mekka» - dette er noe folk liker å diskutere og åpner for et innsyn i privatlivet.

- Hva synes du om innholdet i meldingen fra Nina Hjort?

- Jeg har lest nøye teksten hennes, og oppfatter den som en svak retorisk tekst, den er full av følelser - og følelser er vanskelig i skriftlig form, sier Aabø.

Vil ikke kommentere

Både Grytten og Aabø presiserer at de kun kjenner denne saken fra mediene.

Nettavisen har vært i kontakt med ordfører Jens Johan hjort, men ønsker ikke å kommentere saken.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere