*Nettavisen* Nyheter.

- Bilen er en hellig ku

- Derfor er kollektivtilbudet dyrest, dårligst og seinest i Norge, raser Miljøvernforbundet.

27.07.07 07:28

Det mener Miljøvernforbundet.

Onsdag skrev Nettavisen om at det er 60 prosent dyrere å kjøre kollektivt i norske storbyer sammenlignet med andre storbyer i Europa. Ifølge samfunnsøkonom Bård Norheim er det generelt billigere å kjøre bil enn kollektivtransport i Norge.

- Bilen er en hellig ku
Miljøvernforbundets leder, Kurt Oddekalv, mener det skyldes at hele samfunnet er bygget opp rundt det å kjøre bil.

- Bilen er en hellig ku i det norske samfunnet, og ingen politikere tør å røre bilistenes posisjon. Derfor er kollektivtilbudet dyrest, dårligst og seinest i dette landet, er Oddekalvs slakt.

Mens biltrafikken stadig øker, og antall biler øker mer enn selve innbyggertallet, har samtlige politiske partier kommet med miljøvennlige løfter.

Klikk på bildet for å forstørre.

Etterlyser «En Høybråten»
Oddekalv er ikke imponert.

- Politikerne kan alle ordene, men ingen tør å ta en Høybråten, sier han og henviser til da Dagfinn Høybråten som da han var helse- og omsorgsminister innførte røykeloven.

Regjeringens økte satsing på togbanen er ikke nok, mener Oddekalv. Han etterlyser politisk mot.

- Det eneste som duger er å innføre gratis kollektivtransport, sier han.

- Jens Stoltenberg må ta grep. Men han sitter vel alt for fast i oljesumpen til å få til noe.

Ingen planer om lavere priser
Også Fremtiden i våre hender (FIVH) synes politikerne viker for lett unna i spørsmålet om å bedre kollektivtilbudet.

- Det er få som har mot til å ta tak i ting selv om det er helt klart at noe må gjøres, sier forskningsleder i FIVH, Mekonnen Germiso, til Nettavisen.

- Vi har hatt noen tiår der alle skal ha eget hus og egen bil, og fellesskapsløsningene ikke har vært det store. Politikerne burde snart skjønne at man må bedre kollektivtilbudet dersom man vil at folk skal kjøre mindre bil, sier han.

- Tilbud viktigere enn pris
Transportpolitisk talsperson i SV, Hallgeir H. Langeland, mener det er viktigere å prioritere et bedre tilbud enn å sette ned prisene.

- Men i utgangspunktet burde kollektiv være gratis, slik at man vet at man taper penger på å kjøre bil, sier Langeland til Nettavisen.

Politisk rådgiver i samferdselsdepartementet, Erik Lahnstein, sa til Nettavisen onsdag at regjeringen ikke har noen planer om å sette ned prisene på kollektivtransporten.

- Fylkene har fått styrket sin økonomi kraftig etter regjeringsskiftet, og det gir økt handlingsrom som kan brukes til å styrke kollektivtransporten, sa han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.