RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- De visste hva vi kom med

(NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Trond Giskes SAS-hjelp granskes.

EFTAs overvåkningsorgan, ESA, skal undersøke om Norge har gitt ulovlig statsstøtte til SAS i forbindelse med spareplanen i 2012.

- Vi mener veldig klart at dette er en ordning basert innenfor regelverket, sier Trond Giske, nærings- og handelsminister, til Nettavisen NA24.

ESA har åpnet en formell undersøkelse av den norske stats deltakelse i en kredittfasilitet, som er en form for kassekredittordning, til flyselskapet.

- Det at SAS heller ikke har brukt noe av disse kredittfasilitetene peker også på at det ikke er en subsidiering. Dette er også kreditt som SAS må betale dyrt for å bruke, så dersom de gjør det så er dette noe vi vil tjene gode penger på, sier Giske.

- ESA var informert
Han opplyser om at ESA også var informert før de kom med kriseplanen.

- Både vi og selskapet brukte rådgivere og jurister til vurderinger. I tillegg hadde vi også en vurdering med ESA i forkant. Nå går ikke ESA ut og gir noen forhåndsgodkjenning, men vi har forståelse for at de vil se at regelverket er fulgt.

- Dersom ESA kommer frem til at dette er ulovlig subsidiering, hvordan forholder dere, dere til det?

- Det får vi ta dersom det skjer, men vi er sammen med Sverige og Danmark også i dette, sier han.

SAS er det største flyselskapet i Skandinavia. De fire største aksjonærene er Sverige (21,4%), Danmark (14,3%), Norge (14,3%) og Knut og Alice Wallenberg-stiftelsen (KAW) (7,6%). SAS sin finansielle stilling har vært svak i flere år, og selskapets resultater har forverret seg betydelig siden 2008.

Krisepakke
I 2012 tok SAS grep for å bedre selskapets inntjening og la i den forbindelse frem en ny forretningsplan. I forbindelse med gjennomføringen av denne planen ble selskapets daværende kassekreditt, som var gitt av en rekke banker, erstattet av en ny kredittfasilitet oppad begrenset til 3,5 milliarder svenske kroner.

Avtalen gjelder fram til 31. mars 2015. Da håper kreditorene at selskapet kan stå på egne bein igjen.

Kredittavtalen ble stilt til rådighet for SAS på visse betingelser, blant annet at det på forhånd ble inngått ny avtaler med fagforeningene som innbar dårligere lønns- og arbeidsvilkår for flygerne og de kabinansatte.

Halvparten er stilt til rådighet av Sverige, Danmark og Norge i henhold til deres eierandel i selskapet. Den andre halvparten av kassekreditten er gitt av Wallenberg-stiftelsen KAW sammen med de fleste av bankene som stod bak den tidligere kredittfasiliteten.

Markedsvilkår eller ei?
ESA åpner sak for å nærmere vurdere om den nye kassekreditten er gitt på markedsvilkår.

ESA vil i den forbindelse undersøke hvorvidt bankenes deltagelse i den nye ordningen var påvirket av at de allerede var finansielt eksponert mot SAS gjennom den forrige kassekreditten, og av det forhold at de statlige aksjonærene selv aksepterte å bidra ved kredittstillelsen. Videre legger ESA til grunn at det på det nåværende tidspunkt er uavklarte spørsmål i forhold til forutsetningene for forretningplanen SAS la frem i 2012.

ESA vil nå be om ytterligere informasjon fra norske myndigheter og fra andre interesserte parter.

Investorene gir nyheten en kald skulder og sender SAS aksjekurs opp 0,4 prosent.

Til sammenligning stiger Norwegian med 0,18 prosent. Oslo Børs hovedindeks er ned 0,4 prosent til 479,35 poeng.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere