- Desperasjonen lyser i øynene

Foto: Jørgen Berge (Nettavisen)

Frp-politiker er lite imponert over Audun Lysbakkens kritikk.

- Desperasjonen lyser i øynene på mannen. Dette er et desperat rop om hjelp fra en som er på vei under sperregrensen, sier Geir Hågen Karlsen, stortingskandidat for Oslo Frp, til Nettavisen.

Det Karlsen sikter til er SVs sommeroppsummering mandag, der SV-leder Audun Lysbakken advarte sterkt mot Fremskrittspartiet.

- Jeg er skremt over utsiktene med en regjering med Fremskrittspartiet. Jeg er skremt over at de ikke tar innover seg at menneskeskapte klimaendringer finnes, og jeg er skremt over at de ikke nevner likestilling i programmet sitt. Jeg er skremt over at de synes det er greit at forskjellene skal øke, sa Lysbakken.

Les også: - Ja, jeg skremmer med Frp

- Liste over hva de ikke fikk til
Men SV-lederen stoppet ikke der:

- Veivalget mellom SV og Frp er ekstra tydelig i byene og for byvelgerne er det mye som står på spill i høstens valg. Valget står mellom å satse kollektivt eller å drukne i kø og kaos. Dette valget handler om hvem av oss som skal få lov til å forme Norge, påpekte Lysbakken.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Trond Lepperød

Hågen Karlsen tror imidlertid ikke at Frp-skremmingen vil virke.

- Men det er ikke overraskende, regjeringens eneste valgstrategi er skremselspropaganda. Desverre for dem kommer det ikke til å virke, sier han.

På pressekonferansen la Audun Lysbakken og resten av partiledelsen også fram planer for å løfte bypolitikken, med blant annet en «storsatsing» på kollektivtransport, og bilbegrensede tiltak som rushavgift.

- Dette er ikke en liste over hva de vil, men over hva de ikke fikk til etter åtte år ved makten, sier Oslo-politikeren.

Han mener det viktigste for byen hans, er å få på plass en ny jernbane- og t-banetunnel, men han mener regjeringen gjør fint lite med det.

SV vil ha:

* En storsatsing på kollektivsatsing.
* Bilbegrensende tiltak som rushavgift.
* Sammenhengende sykkelveinett i de store byene.
* En nasjonal boligplan, sikre bygging av minst 38.000 boliger hvert år.
* Flere rimelige utleieboliger.
* Minst 2000 nye studentboliger hvert år.
* Staten må ta større ansvar for boområder og dårlige leve- og oppvekstvilkår.

- Her byr regjeringen på sørgelig lite. NSB er nå sprengt i rushet, og det er ikke plass til flere. De kunne også gjerne støttet en bane til Ahus og Fornebu, men med Oslopakken lar de bilistene betale i stedet, sier Hågen Karlsen.

- De skjønner ikke at folk må kjøre
Han hamrer videre, blant annet på SVs ønske om å innføre en rushavgift.

- De skjønner ikke at folk kjører bil fordi de må, ikke fordi det er så moro å stå i kø. Folk har forskjellige behov, og politikere må hjelpe dem, ikke lage livet surt for dem. Struping av biltrafikken lager bare mer kø på jernbanen som allerede er stapp full, og er en meningsløs politikk, sier Frp-politikeren.

Ta Nettavisens valgtest her!

SV vil også ha et sammenhengende sykkelveinett i de store byene.

- Det er fint med sykkelvei, jeg sykler selv hele året, men hva er resultatet etter åtte år? Fint lite, sier Hågen Karlsen om det.

I tillegg ønsker SV flere rimelige utleieboliger - og at det skal bygges 2000 nye studentboliger hvert år. Også her er han skeptisk.

- Deres egen statssekretær sa senest i høst at regjeringen ikke har ansvaret for å skaffe studentene bolig. Igjen, dyre krav og frykt for private løsninger gjør at bygging av studentboliger utsettes. De har heller ingen troverdig finansiering av verken studentboliger eller utleieboliger, hevder han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.