*Nettavisen* Nyheter.

- Det vil ta 40 år å bygge sykkelveiene i Oslo ferdig

VIL ØKE TEMPO: MDGs Shoaib M. Sultan krever at byrådet gir gass i utbyggingen av sykkelveier i Oslo. Foto: Paul Weaver

MDGs gjesteredaktør Shoaib Sultan er oppgitt.

04.09.15 14:03



En av sakene som opprører Sultan, er det elendige sykkelnettet i Oslo.

Fredag er han sjef i Nettavisen.

Denne uken la Vegvesenet og byrådet i Oslo frem en plan for hvordan sykkelveinettet i Oslo skal bygges ut.

- Det vil ta over 40 år å ferdigstille sykkelveinettet, sier Sultan oppgitt til Nettavisen.

Slik ser Sultans regnestykke ut:

- I dag er 180 kilometer med sykkelvei bygd ut. Det legges opp til at det bygges 80 nye kilometer innen 2025 - til sammen 260 kilometer. Med dette tempoet, vil det ta ytterligere 31,25 år å komme i mål med hele planen på 510 kilometer.

Et grovt overslag viser ifølge rapporten at prislappen for første fase (frem til 2025) er på cirka 4,3 milliarder kroner, inkludert planlegging og bygging. Resterende er priset til 9 milliarder.

(Artikkelen fortsetter under)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foreslått sykkelveinett er på omtrent 510 kilometer. Med fremtidig nett vil cirka 85 prosent av Oslos befolkning bo innen 200 meter fra sykkleveinettet. Foto: (Statenes vegvesen)

Her kan du lese alle detaljer om sykkelplanen!

- Det vil si at de fleste som sykler i dag, knapt nok vil kunne nyte godt av det ferdigutbygde nettet.

Fakta

MDGs plan for å gjøre Oslo til en sykkelby:

MDG ønsker i sitt program å gjøre Oslo sentrum bilfritt:

- Vi står igjen med de samme utfordringene som før: For å gjennomføre planen må vi omdisponere arealer til sykkel fra privatbil og parkeringsplasser, og vi trenger den politiske viljen til å prioritere sykkelutbygginger i planbehandlingsprosessen, sier han.

- Todelt finansiering

- Hvordan vil dere finansiere dette, når dere skroter Oslopakke 3?

- Vi ønsker ikke å skrote Oslopakke 3, men å reforhandle den. Finansieringen er todelt, gjennom rushtidsavgift og ved å ikke bruke penger på E18 til vestkorridoren, sier Sultan.

- To kilometer per år...

Sultan er langt fra overrasket over den nye planen:

- Rapporten slår fast det vi allerede vet: Det er ikke finansieringen som er hovedutfordringen, men den politiske viljen til å prioritere. Her har byrådet i Oslo allerede vist seg ute av stand til å bruke opp det vi allerede har i sykkelbudsjettet. I 2014 stod det igjen 124 millioner i ubrukte midler, sier Sultan - og fortsetter:

- De siste årene har byrådet bare klart å bygge ut to kilometer sykkelvei i året. For å nå målene i den allerede vedtatte sykkelstrategien til byrådet, må det bygges 40 km sykkelvei i året de neste ti årene, altså en 20-dobling av dagens utbyggingstakt. Dette kommer byrådet aldri til å klare, fordi de ikke omprioriterer areal.

(Artikkelen fortsetter under)

Klikk på bildet for å forstørre.

Shoaib M. Sultan ledet Nettavisens redaksjonsmøte fredag morgen. Her med politisk reporter Heidi Schei Lilleås og nyhetsredaktør Erik Stephansen. Foto: Paul Weaver


- Kun MDG som vil dette

- I tillegg ønsker De Grønne å gjøre sentrum bilfritt innen 2017, og redusere antall biler i Oslo med en-tredel innen 2030. Dette er vi det eneste partiet som går inn for, og det er helt nødvendig for å sikre gode, trygge sykkelveier og bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken. Som bonus får vi lavere klimautslipp, bedre luft, flere menneskevennlige byrom og bedre kår for handelsstanden, sier Sultan.

Melby: - Krever politisk vilje

Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby, bekrefter Sultans regnestykke.

- Summen av det Statens vegvesen og vi bygger i året, er ikke så langt unna 8 kilometer årlig. Men vi må øke gjennomføringskraften. Så det krever et bystyre som har politisk vilje til å satse på sykkel, sier Melby til Nettavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Guri Melby sier at sykkelplanen foreløpig er i en tidlig fase.

Om planen, sier hun:

- Den er ambisiøs, men det er mulig å bygge ut 80 kilometer de neste ti årene.

- Hva vil du si til MDGs regnestykke?

- Det gir ingen mening. Denne planen har to tidsperspektiv, først frem til 2025, og så sier den at de resterende kilometrene bør være klare innen 2050. Men - målet er at vi bør bli ferdig før det, understreker Melby.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.