*Nettavisen* Nyheter.

- Ga skriftlig tillatelse til giftdumpingen

BILDEBEVIS: Dette bildet tok kapteinen under giftdumping ved dypvannsdeponiet Malmøykalven.

BILDEBEVIS: Dette bildet tok kapteinen under giftdumping ved dypvannsdeponiet Malmøykalven. Foto: (Foto: Privat)

Politiet har beslaglagt dokumentet som skal vise at en Secora-leder ga skriftlig tillatelse til ulovlig dumping av giftig slam i Oslofjorden.

27.09.07 17:55

En kilde opplyser til Nettavisen at da skipsføreren ble avhørt av politiet onsdag, så ble han forevist en skriftlig tillatelse til dumping av giftig slam som skipsføreren har omtalt i et hemmelig videoopptak. Politiet skal ha funnet dokumentet om bord på Mudder 080. Det var der skipsføreren jobbet mens han var ansatt i det statseide selskapet Secora.

- Han ble veldig lettet over at politiet fant dokumentet, sier kilden.

Politiadvokat Ingunn Kjærstad ved Oslo-politiets finans- og miljøkrimseksjon vil ikke kommentere saken overfor Nettavisen.

I videoopptaket forteller skipsføreren om rutinemessige brudd på forurensningsloven. Giftig slam fra sjøbunnen i Bjørvika skulle føres i rør ned til dypvannsdeponiet, men ble ifølge skipsføreren flere ganger sluppet ut i vannoverflaten. Onsdag ble mannen avhørt i fire timer av politiet.

Skipsføreren har status som mistenkt.

- Nektet

I videoopptaket sier skipsføreren at han i utgangspunktet nektet å tømme lekteren i vannoverflaten.

- Nei altså, jeg nektet jo egentlig å gjøre det her på grunn av en beskjed jeg fikk fra han forrige skipsføreren om bord. Han hadde fått beskjed om å åpne, men sa at «Nei, jeg nekter å åpne lekteren, for det har vi ikke lov til». Det som da skjedde det var at det var kommet et skriv ifra nærmeste overordnet. Han skrev en bekreftelse på at det var lov å åpne. For det var han forrige, jeg avløste ham jo, han sluttet som skipsfører og jeg overtok jobben og han viste meg den her, altså videreformidlet den her bekreftelsen. Han sa at «Gyldigheten på den, det må gudene vite, men jeg har nå fått en bekreftelse på at vi har lov til å åpne lekteren, ifra en som har en stilling overordnet deg, så vi får bare forholde oss til den», forteller skipsføreren på opptaket.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Isabelle Uller (Nettavisen)

- Straffbart
Skipsføreren sier at han skjønte at dokumentet kunne bli viktig, så han la det i en perm om bord på Mudder 080. På videoen oppgir han også navnet på den overordnede som skal ha signert ordren.

Politiet vil ikke si om de har tatt beslag i dette dokumentet da de aksjonerte mot skipet fredag 14. september.

- Jeg forlangte å få det skriftlig fordi det her er straffbart. Jeg ville ha det skriftlig ifra ledelsen over meg, sier skipsføreren på videoen.

- 10-12 ganger
På videoen går det fram at skipsføreren har tatt bilder med mobiltelefonen av at lekteren står åpen ved Malmøykalven. Han blir spurt om hvor mange ganger han har dumpet giftig masse i vannoverflaten på samme måte.

- 10 ganger, kanskje. Eller 10-12 ganger, sier skipsføreren.

Han sier at også Skanska tømte lektere med forurenset masse ved å åpne lekterne i vannoverflaten.

Klikk på bildet for å forstørre.

INNRØMMELSER: På et timeslangt videopptak innrømmer en tidligere ansatt i Secora at han flere ganger slapp giftig slam ut i overflaten ved Malmøykalven. Foto: Isabelle Uller (Nettavisen)

Om natten
Skipsføreren forteller i videoen at årsaken til at de måtte slippe ut masse fra Mudder 080 i overflaten var at det ikke lot seg gjøre å pumpe den helt tom for masse.

- Det er en veldig grei måte å gjøre det på. Veldig enkelt og veldig fort og som sagt, du så bildet, det var gjort i tåken, i skodden og i mørket. Altså, det vises ikke. I dagslys på en solskinnsdag så vil det jo være skum og svart rundt. Så det blir jo ikke gjort på de fineste dagene, sier han.

Han sier at han var sterkt kritisk til måten Secora gjorde arbeidet på. Dette skal være grunnen til at han sluttet i selskapet og forteller om hva som skjedde i de sju-åtte månedene han jobbet i selskapet. På videoen sier han:

- Jeg kan godt være den første som forteller om galskapen.

- Uakseptabelt

Administrerende direktør Ole-Johnny Johansen i Secora sier at selskapet ikke kjenner til at det er gitt en slik tillatelse som skipsføreren snakker om.

- Det ville ha vært fullstendig uakseptabelt, sier Johansen.

Skanska stiller seg undrende til beskyldningene som rettes mot selskapet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.