RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Hadia håper på Aps X-faktor

(Arbeiderpartiet)
Sist oppdatert:
- Vi driver valgkamp for å vinne, sier Ap-statsråd Hadia Tajik.

OSLO (Nettavisen): Væpnet med én million roser og en hær av erfarne medarbeidere, er Norges største valgkamporganisasjon i ferd med å gire opp til sluttspurten. Kan de vinne? Ekspertene sier nei, Jens Stoltenberg og hans lag sier at det er mulig.

Kulturminister Hadia Tajik - som torsdag var gjesteredaktør i Nettavisen - sier hun setter sin lit til Arbeiderpartiets X-faktor.

- Arbeiderpartiet har en X-faktor. Det har vi bevist før. Når det er valgkamp, når ting virkelig står på spill, så er vi den organisasjonen som er dyktigst på å være til stede, formidle politikken vår og mobilisere velgere, sier hun.

Les også: I dag er hun sjef i Nettavisen

Tajiks leder: Små forskjellar er betre for alle

- Ap kan bevege velgere
Tajik peker på at meningsmålinger nå viser et Ap i framgang, og dette mener hun gir håp.

- Vår valgkamp kan være med på å bevege velgerne, og jeg tror og håper at vi kan klare å vinne i år igjen, sier hun - og legger samtidig inn et lite forbehold:

- Samtidig må vi ha et minimum av selvinnsikt, og det er en tøff valgkamp. Det krever mye av alle involverte, sier hun.

- Hvordan arter valgkampen seg for deg?

- Jeg reiser mye. Jeg representerer Oslo og er mye der, har også en del reisedager i andre deler av landet. Jeg skal til Kristiansand i første omgang, så skal jeg tre dager i neste uke til Hedmark, Oppland og Møre og Romsdal. Det er verdifullt for meg personlig å være på de stedene og møte de personene jeg møter. I Kristiansand skal jeg tale på idrettsrådskonferansen, forteller hun.

Som kandidat har hun bare vært med på to valgkamper for Arbeiderpartiet, men hun meldte seg inn i partiet første gang som 17-åring.

Hun har latt seg inspirere blant annet av Demokratenes og Obamas valgkamp i USA.

Deltar på husbesøk
- Det har vært mye snakk om bruken av sosiale medier, men noe av det de hadde mest suksess med var husbesøk og synlig tilstedeværelse. Jeg tror på betydningen av det, at folk skal kunne møte politikerne ansikt til ansikt og stille de spørsmålene man har på hjertet.

- Arbeiderpartiet skal gjennomføre en halv million husbesøk i løpet av valgkampen. Hvor mange skal du være med på?

- Det blir noen på meg også. Det skjer på kvelden

- Hvor mange velgere har du klart å vinne?

- Jeg pleier å ha en mental oppsummering for meg selv på slutten av dagen, der jeg blant annet vurderer hvor mange velgere jeg har klart å sanke i løpet av dagen, sier hun, uten å oppgi noe tall.

Les også: - Høyre har tatt seieren på forskudd

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere