*Nettavisen* Nyheter.

- Lett å love med OPS

Foto: Jørgen Berge (Nettavsien)

Marit Arnstad sier regningen for Høyres veisatsing vil komme i 2020.

Regningen for Høyres veisatsing kommer først på bordet rundt 2020, med innpå 7 milliarder kroner i året i 20 år. Det hevder samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) overfor Klassekampen og viser til beregninger fra departementet og Vegdirektoratet.

Mens Høyre ivrer etter en raskere utbygging av store samferdselsprosjekter i Norge gjennom bruk av finansieringsmodellen Offentlig Privat Samarbeid (OPS), mener regjeringen at dette er å kjøpe vei på avbetaling og at det på sikt vil koste mer.

- Hovedpoenget er at det med OPS er lett å love store prosjekter gjennomført på kort tid, mens det på kort sikt koster svært lite. Men regningen kommer til kommende regjeringer og skattebetalere. Over tid blir dette langt dyrere enn når man kan betale mens man bygger, slik vår regjering gjør, sier Arnstad.

Tall fra Samferdselsdepartementet viser at regningen for Høyres samferdselsprosjekter vil betale statsbudsjettet mest fra 2020 til 2041.

Departementet har tatt utgangspunkt i 17 store OPS-prosjekter som Høyre går inn for i sin alternative transportplan.

Dersom årlig kontraktssum utgjør 10 prosent av byggekostnadene, vild et bety 400 millioner kroner per prosjekt i 25 år. Med 17 prosjekter vil det gi utlegg på 6,8 milliarder kroner til OPS-selskapene, skriver Klassekampen. Dette omfatter investering, drift og vedlikehold.

Til avisa sier Høyres samferdselspolitiske talsmann Trond Helleland at det er tullete å framstille OPS-prosjekter som om framtidas skattebetalere får regningen eller at de vil binde opp kommende regjeringer.

- Motspørsmålet til Arnstad blir om vi vil ha disse veiene bygget. En av de store fordelene med avbetalingsmodellen ved OPS-prosjekter er at utbyggerne er ansvarlige for vedlikeholdet i nedbetalingsperioden på 25 år, sier Helleland til Klassekampen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.