- Mange er nok ikke klar over at de bryter loven

KRAFTIGERE: Stortingsrepresentant Peter Christian Frølich (H) mener det må tillates en kraftigere motor på el-sykler.

KRAFTIGERE: Stortingsrepresentant Peter Christian Frølich (H) mener det må tillates en kraftigere motor på el-sykler. Foto: Høyre

Høyre-politiker vil åpne for kraftigere motor på el-sykkelen.

04.12.14 08:39

El-sykkelsalget har økt betraktelig de siste årene.

Men fortsatt er det begrensninger i lovverket, og det ønsker Høyre og Fremskrittspartiet å gjøre noe med.

- I dag er mange el-sykler regnet for å være motorvogn etter norsk lov. Det gjør at det egentlig kreves forsikringer, førerkort og ulike typer registrering for å bruke en el-sykkel, sier stortingsrepresentant Peter Frølich (H) til Nettavisen.

Les også: Se hvem som lager el-sykkel

- Rett og slett for dumt
Torsdag skal justiskomiteen på Stortinget behandle et forslag til en lovendring, om å tillate flere typer el-sykler.

Dermed kan det bli åpnet for flere og raskere el-sykler, med kraftigere el-motorer, på norske veier.

- Dette regelverket er utdatert. Egentlig sykler det nok mange lovbrytere der ute, som ikke er klar over at de faktisk bryter loven. Det blir rett og slett for dumt. Derfor fornyer og forenkler vi reglene, sier Frølich, som er saksordfører for saken i justiskomiteen.

Les også: Elsykkel-salget er mye større enn de hadde regnet med

- Håper det kan øke salget
Frølich sier at dette er noe bransjen har ønsket lenge.

- Jeg håper det kan øke salget av el-sykler i Norge, sier høyre-politikeren.

Slik det er i dag, så regnes flere av el-syklene som mopeder, men ifølge forslaget skal kraftigere el-sykler ikke lenger regnes som en motorvogn.

De siste årene har salget omtrent doblet seg år for år, og i år går det mot ny rekord.

- Vi spådde først en dobling fra 4000 til 8000, men det er et voldsomt sug i markedet nå, så det blir nok opp mot 10.000 i år, sa informasjonssjef Hulda Trondstad i Syklistenes landsforening til Side3 i august.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.