RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Nå er beslutningen tatt

Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Trond Giske (Ap) vil ikke si noe om hva han mener et nytt Munch-museum betyr for norsk reiselivsnæring.

Tirsdag ble det kjent at byrådet i Oslo har inngått en avtale med SV om å bygge nytt Munch-museum i Bjørvika, men nærings- og handelsministeren ønsker ikke å si så mye om beslutningen.

- Har du reflektert over det?

- Det har jeg reflektert over mange ganger. Nå er beslutningen tatt, og det får vi forholde oss til, sier Giske når NTB treffer ham på en pressekonferanse der han er for å legge fram en handlingsplan for kulturnæringene.

- Vil du ikke si noe mer om det?

- Nei, det overlater jeg til kulturministeren, sier Giske.

Les også: Her skal det nye Munch-museet ligge

Stor interesse
Vi forflytter oss noen meter bort til kulturminister Hadia Tajik (Ap), som er på samme pressekonferanse. Hun sier dette om hva Munch-museet kan få å bety for norsk reiselivsnæring:

- Først og fremst tenker jeg at det at vi får en større arena for Munchs samlinger, gjør at vi får vist fram mer av kunsten hans. Det er veldig stor interesse for Munchs kunst verden over. Det tror jeg også vil vise seg på lørdag når vi har jubileumsutstillingsåpning. Dit kommer journalister fra hele verden som er nysgjerrige og vil se Munchs kunst. Så det er klart, at får vi vist fram enda mer av kunsten hans, vil det kunne ha en positivt effekt ikke bare for Oslo, men for landet og for kunsten.

Les også: - En virkelig positiv overraskelse
Les også: - Jeg er skuffet
Les også: - Mange er nok lettet

50.000 nye passasjerer
Color Line er mer konkrete. Rederiet tror museet vil trekke 50.000 nye passasjerer i året, og mener at de vil kunne håve inn 125 millioner kroner i økt salg årlig, skriver Dagens Næringsliv.

- Den delen av reiselivet som vokser mest, er kulturturisme. Våre passasjerer etterspør kultur og kulturopplevelser, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, Helge Otto Mathiesen.

Også i VisitOslo er man glad over at det endelig blir noe av Munch-museet Lambda i Bjørvika.

- Det er ingen hemmelighet at vi jubler, sier salgs- og markedssjef Heidi Thon i VisitOslo til Dagens Næringsliv.

VisitOslo er et selskap som fremmer turisme i hovedstaden. Selskapet eies av over 120 større og mindre bedrifter som er knyttet til Oslos reiseliv.

Thon tror det nye Munch-museet kan få en halv million besøkende hvert år.

- Beliggenheten i Bjørvika har et potensial på i alle fall 500.000 besøkende i året, og jeg tror vi vil se en Guggenheim-effekt, sier hun, og viser til turistboomen som det kjente museet i Bilbao i Spania skapte.

(©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere