RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Nå kan KrF vise at de ikke er kjipe

FRIR: FpU-formann Atle Simonsen vil ha med KrF på laget for å få fjernet forbudet mot reklame for akoholfritt øl.
FRIR: FpU-formann Atle Simonsen vil ha med KrF på laget for å få fjernet forbudet mot reklame for akoholfritt øl. Foto: Audun Braastad (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
FpU vil ha KrF til å si ja til reklame for alkoholfritt øl, men de bare ler.

I dag er det forbudt å reklamere for alkoholfritt øl som har et varemerke som forbindes med alkoholholdig drikk.

Dette ønsker Frp å gjøre noe med, og søndag vedtok partiets landsstyre en resolusjon hvor de enstemmig gikk inn for en fjerning av forbudet.

- Norge er en sinke i Europa når det gjelder konsum av alkoholfritt øl på grunn av forbudet, sier FpU-leder Atle Simonsen til Nettavisen.

- Ikke være kjipe for å være kjipe
Men regjeringen trenger støtte fra sine samarbeidspartnere for å få en slik lovendring gjennom, og derfor frir nå Simonsen til KrF.

 - Jeg vil utfordre KrF til å bli med på dette forslaget. De kan nå for en gangs skyld vise til at de ikke må være kjipe for å være kjipe, men se på hvilken politikk som vil få de beste resultatene og få ned bruk og misbruk av alkohol med positive virkemidler, sier han.

I samarbeidsavtalen mellom regjeringen, KrF og Venstre, står det imidlertid at norsk alkoholpolitikk skal ligge fast. Et punkt som KrF fikk gjennomslag for.

- KrF er jo de som sitter med nøkkelen, siden de ikke ønsker noen endringer i alkoholpolitikken. Men nå møter vi dem på deres banehalvdel, sier Simonsen.

- Vil ta markedsandeler
Slik loven er i dag, er det lov å markedsføre alkoholfritt øl som ikke har en merkevare som også selger alkholholdig øl, som Munkholm.

Simonsen mener det er dumt at man forskjellsbehandler ølmerkene.

- Fjernes forbudet vil disse produktene i første rekke ta markedsandeler fra alkoholholdig øl, sier han, og påpeker:

- Det er jo kjempebra for alle at forbruket går mot alkoholsvakt øl. Da eliminerer man misbruk, reduserer fyllekjøring, ulykker og negative konsekvenser av at folk liker å ta seg en øl, sier han til Nettavisen.

- Vanskeligere for bryggeriene
Simonsen viser til at konsumet av alkoholfritt øl i andre land, som Spania, er mye høyere enn i Norge. 

- Når det som tilbys av alkoholfritt øl i dag ikke smaker øl, er det ikke rart at folk ikke velger det, sier han, som tror flere nordmenn vil velge alkoholfritt om det kommer flere gode alternativer.

- Reklameforbudet gjør at det blir vanskeligere for bryggeriene å satse på alkoholfritt øl. De bryggeriene som prøver seg må starte helt på nytt med en ukjent merkevare, sier FpU-lederen.

LER: KrFs helsepolitiske talsperson, Olaug Bollestad, ler når vi forteller om FpUs frieri om reklame for alkoholfritt øl.

KrF: - Vi får heller være litt kjipe
KrF bare ler av frieriet. 

- All erfaring tilsier at reklame på alkoholsvakt øl vil gi økt salg av alkoholsterkt øl også. Hadde det vært opp til FpU hadde det nok vært reklame for alt, sier KrFs helsepolitiske talsperson, Olaug Bollestad, til Nettavisen.

Bollestad sier de absolutt ikke vil lempe på reklameforbudet.

- Vi i KrF har enkeltmennesket for øyet, og reklame for alkoholfritt øl kan også utfordre de som sliter. Derfor velger vi å si nei til reklame, sier hun.

Hun viser til at Bondevik-regjeringen på slutten av 90-tallet strammet inn reklamereglene, også for alkoholfri øl, fordi de så at det førte til misbruk.

- Så får vi heller være litt kjipe, for det er faktisk slik at det handler om enkeltmennesket, og der velger vi å være, sier KrF-politikeren.

- Men FpU mener at de møter dere på deres banehalvdel?

- De gjør faktisk ikke det. Alkohol og reklame er vi imot, og vi er også mot reklame for alkoholfritt, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere