RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Når jeg sykler, irriterer jeg meg over bilene

TRILLET INN: Samferdselsminister Marit Arnstad trillet selv inn med sykkel da hun lanserte Del veien-kampanjen onsdag formiddag.
TRILLET INN: Samferdselsminister Marit Arnstad trillet selv inn med sykkel da hun lanserte Del veien-kampanjen onsdag formiddag. Foto: Lars Brock Nilsen
Sist oppdatert:
Bil eller sykkel - Hva er verst? Samferdselsminister Marit Arnstad innrømmer at hun har irritert seg over begge.

Onsdag lanserte hun en ny kampanje for å øke forståelsen mellom bilister og syklister.

- Dette handler egentlig om å vise forståelse for hverandres behov for å komme fram, sa Marit Arnstad (Sp) da hun offisielt lanserte Del veien-kampanjen onsdag formiddag på Egertorget i Oslo. Kampanjen skal gjennom flere videoer med proffsyklist Thor Hushovd på sykkelsetet sette fokus på det høye konfliktnivået mellom bilister og syklister i trafikken.

En død syklist i måneden
Hvert år dør det i gjennomsnitt en syklist hver eneste måned i trafikken. De mest alvorlige sykkelulykkene skjer fordi syklisten blir oversett av bilister. Prosjektleder for kampanjen, Signe Gunn Myre, tror hun vet svaret på hvorfor konfliktnivået mellom bilister og syklister er så høyt.

- Det finnes vel de som kanskje ønsker å ha veien for seg selv. I tillegg finnes det en del syklister som oppfører seg noe uforutsigbart i trafikken, sier Myre, som og tror redsel kan skape grobunn for hissighet mellom trafikantene. Hun innrømmer at hun selv har blitt redd både bak rattet og bak sykkestyret tidligere.

- Mange bilister er redde for å kjøre syklistene ned, og når du blir redd blir, du ofte også sint.

Opplever truende billister
Og at aggresiviteten er stor i trafikken kjenner nok mange seg igjen i. Ifølge en ny rapport har 70 prosent av de spurte syklistene opplevd truende og aggressive bilister. Og det er de mest aggressive syklistene som opplever mest aggresjon fra bilister.

Myre tror og at mye av konflikten bunner i et for dårlig sykkelanlegg for syklister i Norge.
- Treningssyklister må trene på veien, og mange bilister synes det er sinnsykt irriterende når de ikke trener på gang- og sykkelvei ved siden av. Men den er ikke forbeholdt treningssykling, sier Myre.

Hvem tar minst hensyn i trafikken - bilister eller syklister? Diskuter nederst i kommentarfeltet.


- Irriterende når de kjører på rødt
Samferdselsministeren sier hun og til tider blir irritert i trafikken.
- Når jeg sykler, irriterer jeg meg over at bilene kommer for nærme og ikke ser meg godt nok. Som bilist har jeg irritert meg over at syklister ikke gir klare nok tegn og sykler på rødt, sier Arnstad til Nettavisen.

Mye tyder på at kampanjen kommer på et riktig tidspunkt. Nasjonal transportplan legger opp til at sykkelandelen kommer til å dobles de neste ti årene.
- Vi kommer dermed til å doble bevilgningene til sykkel i denne perioden. Dette kommer til å føre til store muligheter til å bygge ut et større sykkelveinett, kanskje særlig i de store byene, sier samferdselsministeren.

Hun mener det er vanskelige å veie hvilken trafikanttype som skaper flest problemer.
- Derfor er hovedpoenget i denne kampanjen at bilister og syklister må erkjenne at de må dele veibanen.

Gjennom kampanjen trekker Statens Vegvesen frem viktige punkt som trafikantene må tenke på:

- Unngå blindsoner
- Søk øyekontakt
- Gi tydelig tegn
- Bruk lys og refleks
- Se etter syklister
- Passer syklister med god avstand
- Slipp bilister forbi

Se en av kampanjefilmene her:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere