*Nettavisen* Nyheter.

- Noe av det verste jeg har sett

Ekspert fraråder politikere å ta i bruk nettsamfunn og videosider.

24.08.07 20:20

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

De amerikanske presidentkandidatene gjør det. Norske topp- og lokalpolitikere følger etter. Bruken av nettes nye medier og digitale verktøy, som nettsamfunn og videosider, åpner opp for uante muligheter til å spre budskap og sanke stemmer.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Men de nye kommunikasjonskanalene kan i verste fall virke mot sin hensikt. Det mener pr-rådgiver Jarle Aabø i pr-selskapet Aabø & Co.

- På den politiske arena bør man nok ha et konservativt utgangspunkt i valg av mediekanaler. Det vil si at man bør holde seg til de tradisjonelle mediene, fordi risikoen for å bomme når man eksperimenterer med nye medier er stor. Skal man vinne, tror jeg derfor man gjør lurt i å være litt tilbakeholden og ha klart for seg nye mediers effekter, før man selv entrer arenaen, sier han til NA24.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Johnny Syversen

Alle de amerikanske presidentkandidatene, med unntak av republikaneren Rudy Giuliani, har blant annet opprettet profiler på Facebook og MySpace.

I Norge har politikerne for årets valg kastet seg på nettbølgen og lansert innslag på populære videosider.

LES OGSÅ: Valgvideoene ekspertene slakter

- Verste jeg har sett
- Jeg har blant annet sett eksempler på valgvideoer i YouTube-format for årets valg, som fra et kommunikasjonsmessig ståsted er noe av det verste jeg har sett og som skaper avstand til velgerne, sier Aabø.

I så fall virker medietiltakene mot sin hensikt.

- Og når det gjelder Facebook, så vet vi jo ikke helt hva denne siden faktisk er og hva den kommer til å bli, fortsetter Aabø.

Stadig større rolle
Internett og digitale verktøy har spilt en stadig større rolle i valgkamper siden midten av 90-tallet, da den amerikanske presidentkandidaten Bob Dole klarte å gi feil adresse for sin egen hjemmeside i en debatt med president Bill Clinton.

I dag er Facebook det siste hotte. Flere hevder at dette kan avgjøre neste års presidentvalg i USA fordi siden kan vise seg å være den viktigste kanalen for å rekruttere unge velgere, skriver nyhetsbyrået Reuters.

- For viktig
I Norge er det ennå uvisst hvilken effekt politikernes «krumspring» på nettet gir, men sjansen for feilskjær er liten, mener Aabø.

- Jeg forstår at politikerne er fristet, men politikk og valg er for viktig til å eksperimentere med nye medier, sier han og gir følgende råd:

- Kampen om velgerne pågår i de tradisjonelle mediene, det vil si riksdekkende tv, radio og avis/nettavis. Det er her det er viktig for politikerne og partiene å være gode. All bruk av de andre mediene er inntil videre et sukkertøy med mulighet for sur ettersmak, sier Aabø til NA24.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.