RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Norsk skole trenger et kunnskapsløft

Foto: Liv Ekeberg
Sist oppdatert:
- PISA-undersøkelsen er ytterligere en bekreftelse på at norsk skole har store utfordringer, spesielt i forhold til elevenes læring, sier utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet.

Kristin Clemet mener det er svært bekymringsfullt at norske 15-åringer har så svake faglige resultater som det kom frem i PISA-undersøkelsen. Hun reagerer også sterkt på at det nå er mer bråk og uro i norsk skole enn i noe annet land som er med i undersøkelsen. Målt mot ressursbruken i Norge fremstår resultatene som enda svakere.

- Den nye reformen i grunnopplæringen som skal gjennomføres fra 2006, fremstår som enda mer nødvendig.

- Norge er i verdenstoppen når det gjelder å bruke ressurser på skolen. Det skal vi fortsette å være. Men funnene i PISA-undersøkelsen viser igjen at det ikke er mangel på ressurser som er problemet i norsk skole, sier Clemet.

Kunnskapsløft er nødvendig
Clemet mener hovedpunktene i Regjeringens skolereform - Kunnskapsløftet - blir enda viktigere i lys av PISA-resultatene.

Hun fremhever også følgende tiltak, som enten er igangsatt eller skal gjennomføres:

¿ Lese – og skriveopplæring fra 1. trinn.

¿ Større vekt på grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving og regning.

¿ Nasjonale prøver, blant annet for å styrke tilpasset opplæring.

¿ En ny og bedre lærerutdanning med opptakskrav.

¿ Tiltak mot mobbing og disiplin-problemer.

¿ Egne handlingsplaner for å styrke realfagene, leseferdighetene og situasjonen for minoritetsspråklige elever.

Mer autoritet og disiplin
- Det er uansett klokt nå å unngå unnskyldninger og bortforklaringer. Norsk skole har problemer, og disse må vi løse i fellesskap. Det vil ta tid, men det er et arbeid som må gjøres. Utfordringen for norsk skole er derfor å ta vare på det beste, samtidig som vi gjør elevene bedre rustet til å møte fremtiden. Jeg vil derfor invitere til en dialog om hvordan vi kan gjenreise lærerautoriteten, disiplinen og faglige ambisjoner som grunnlag for bedre læring, sier Kristin Clemet.

Utviklet seg over tid
Ministeren peker på at de problemene som er avdekket gjennom PISA-undersøkelsen antakelig har fått utvikle seg over lang tid. Men samtidig ser hun undersøkelsen som et klart signal om at Reform 97 ikke inneholdt de tiltak som burde vært gjennomført for å møte utfordringene.

- Reform 97 må først og fremst kritiseres for ikke å ha gjort noe med problemene. Mye tyder på at reformen snarere har bidratt til å forsterke dem. Resultatet er at norsk skole ikke utmerker seg, verken når det gjelder høy kvalitet på læringen eller evnen til å utjevne forskjeller.

- For passiv skolepolitikk

Arbeiderparti-leder Jens Stoltenberg mener Regjeringen er alt for passiv i skolepolitikken. Han ønsker en snarlig kvalitetsreform.

- Regjeringen har valgt skatt fremfor skole, og det betyr at mange kommuner sliter med økonomien. Da blir det lett kutt i skolen blant annet ved at det blir flere elever pr. lærer. Da kan kvaliteten lett gå ned, poengterer Stoltenberg.

- Må snu utviklingen
Leder i Utdanningsforbundet, Helga Hjetland, mener tallene i PISA-undersøkelsen er urovekkende.

- Det er urovekkende å se at norske elever har størst tilbakegang av elevene i de nordiske landene. Alle må ta sin del av ansvaret for dette, også lærerne, og nå er det avgjørende å snu denne utviklingen, sier Helga Hjetland.

PISA-undersøkelsen viser også at norsk skole plages av mye bråk og uro, noe som går ut over de faglige resultatene til hver enkelt elev.

- Læringen til elevene hemmes av bråk i klassen. Problemet har blitt verre enn tidligere. Nå må lærerens autoritet styrkes, det er en forutsetning for et bedre arbeidsmiljø og dermed bedre læring, sier Hjetland.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere