*Nettavisen* Nyheter.

- Raymond trenger ikke være like fisefin

PAMP? Byregjeringsleder Raymond Johansen (Ap) tar ikke bare populære valg. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)

- Vi er klar til å fjerne Raymonds Audi anytime, sier Rødt-lederen.

01.04.16 15:23

Oslos nye byregjeringssjef Raymond Johansen (Ap) geleides rundt i en bensinslukende smekker Audi A8 med piggdekk og privatsjåfør.

Les også: Ap-Raymond vil strupe bilbruken - kjøres selv i luksus-Audi med sjåfør

- Raymond trenger ikke være like fisefin

Det har ikke gått upåaktet hen, heller ikke hos Rødt-leder Bjørnar Moxnes, som er en av Aps allierte i Oslos nye styre.

- Det var Høyres Fabian Stang som fikk gjeninnført sjåførtjenesten i Oslo, og det var under Høyres styre at Rådhuset bestilte disse Audi-bensinslukene, sier Moxnes til Nettavisen - og skyter inn.:

- Men det betyr jo ikke at Raymond er nødt til å være like fisefin som Fabian.

- Raymond kan skjære gjennom denne suppa

Moxnes er klinkende klar på at dette ikke er vanskelig:

- Raymond kan jo skjære gjennom denne suppa, og det vil jeg oppfordre han til å gjøre.

- Hvor mye makt har dere i Rødt som allierte til Oslos nye styre til å påvirke en endring?

Klikk på bildet for å forstørre.

Bjørnar Moxnes håper Raymond Johansen lytter til hans råd. Foto: Paul Weaver (Nettavisen)

- Standpunktet vårt er klart: Rødt er mot alle politikerprivilegier, uansett om det er Høyre eller Ap som styrer. Så får vi se om Raymond lytter til argumentene våre. Jeg skulle tro han ser at vi har noen poenger her, sier Moxnes.

Han tar likevel ett forbehold:

- Rødt vil avvikle sjåførtjenesten med mindre den kan begrunnes ut fra en sikkerhetsvurdering.

Hauge: - Tesla er bra nok

Bellona-leder Frederic Hauge freste mot «Raymobilen» i VG:

– Jeg forstår ikke at de ikke kan kjøre Tesla. Det går for den danske kronprinsen og den danske miljøvernministeren. Det danske sikkerhetspolitiet vurderte det som bra nok sikkerhet.

– Oslos nye byråd har vært offensiv i sin miljøprofil, med ønske om bilfritt sentrum og fokus på miljøvennlige alternativer. Hva tror du folk tenker når de selv nå kjører rundt i slike miljøverstinger, spør Hauge.

Johansen: - De velger det beste

Det er Oslo kommune som har inngått en leasingavtale for to nye luksusbiler til 340.000 kroner årlig.

Reglene for sikkerhet skal være utformet i samråd med politiet.

- Nå er det sånn at det er biltjenesten og rådhusforvalteren som har det faglige ansvaret for å bestille biler, og jeg regner med at de velger det beste ut fra de vurderingene de gjør, sier Johnsen til VG.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag