RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- SAS' framtid i fare

Foto: Berit Almendingen (TV 2 Nettavisen)
Sist oppdatert:
Livet til SAS Braathens er i fare, og staten bør snarest selge aksjene sine om den skal få noe for dem, mener lederen i transportkomiteen på Stortinget.

Lederen i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Fremskrittspartiets Per Sandberg, er ikke nådig i sin karakteristikk av SAS Braathens.

«Stabilt sideleie»
- Det som skjer er at de ansatte i forskjellige fagforeninger spenner beina under sin egen arbeidsplass. Norge begynner nå å bli et interessant marked på grunn av alle konfliktene i SAS. Og får vi ett eller to selskaper som likner Norwegian inn i markedet ligger hele SAS Braathens i stabilt sideleie i løpet av kort tid, spår Sandberg.

Han mener konkurransen i norsk luftfart bør bli mye større. Blant annet ved at flyplassene selv får bestemme avgiftene sine.

Selg, selg!
- Problemet er at SAS Braathens og de ansatte oppfører seg som om de fremdeles har monopol. Da er det nødt til å gå galt, sier Sandberg til TV 2 Nettavisen.

- Bør staten selge sin andel på 14,3 prosent av aksjer i selskapet?

- Vi har programfestet at det er tull at staten skal eie noe i flyselskaper. Og skal staten få noe igjen for aksjene sine bør de vel helst selge dem i morgen den dag, sier Sandberg.

Mer lønnsnemnd?
- Hva synes du om denne streiken?

- Jeg vil ikke mene så mye om en pågående arbeidskonflikt. Men det er i alle fall åpenbart at virkelighetsoppfatningen blant partene er mildt sagt forskjellig, sier Sandberg til TV 2 Nettavisen.

- Siden det ikke er fare for liv og helse er det ikke aktuelt for regjeringen å gå inn med tvungen lønnsnemnd, men vi i Frp mener man bør se på om det bør kunne brukes i streiker som denne med så store konsekvenser for samfunnet, sier han.

- Ødeleggende kultur
I februar ble transportkomitéen stående på bakken da SAS Braathens kansellerte fly på grunn av sykdom. Torsdag måtte Høyres transportpolitiker Øyvind Halleraker fly Coast Air for å komme seg til Haugesund. Han er lei av konfliktnivået i SAS Braathens.

- Det er ett eller annet med kulturen i SAS som er svært ødeleggende og de mister masse tillit hver gang, sier Halleraker til NA24.

Høyre-politikeren mener det er helt feil av staten å sitte som aksjonær i SAS. Staten eier 14,3 prosent av selskapet, som har en markedsverdi på rundt 15 milliarder kroner.

- Jeg ser ingen grunn til at staten skal sitte med aksjer i et kommersielt flyselskap som konkurrerer med andre selskaper på innenriksnettet. Det har ikke lenger noe for seg, sier han.

Ønsker nye aksjonærer
Halleraaker viser til at mye har skjedd i luftfarten siden det var noen god grunn til at staten skulle eie aksjer i et flyselskap, blant annet etableringen av konkurransedyktige lavprisselskap.

Halleraker tror nye, private aksjonærer i SAS vil ha positiv innvirkning på selskapet.

- Hadde vi fått kommersielle interesser inn i SAS, i stedet for de statlige, ville vi fått en revitalisering av selskapet, til gode for forbrukerne, mener Høyre-representanten.

- Et ledelsesproblem
SVs næringspolitiske talskvinne, Ingvild Vaggen Malvik, mener det er feil å se konfliktene i SAS i sammenheng med eierskapet.

- De problemene vi ser i SAS Braathens nå, er et resultat av en ufullstendig fusjonsprosess som har ført til gjentatte konflikter. Det er et ledelsesproblem at man ikke har ryddet opp tilstrekkelig, sier hun til NA24.

Vaggen Malvik mener det er innlysende at staten fortsatt bør ha en eierandel i SAS.

- Statlig eierskap er i utgangspunktet bra. Vi har nok av transportutfordringer i Norge, det er bare å ta en titt på kartet for å skjønne hvorfor, forklarer Vaggen Malvik.

- Men staten har jo ikke mye innflytelse over selskapet.

- Graden av innflytelse vil selvfølgelig følge eierandelen og vi har begrenset innflytelse. Men det er klart at staten har andledning til å påvirke, gjennom de natrulige organene, avslutter hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere