- Udugelige lærere må sparkes

Foto: Paul Weaver (Nettavisen)

FpU vil gi lærerne karakterer, og fjerne de som ikke fungerer.

Fremskrittspartiets Ungdom (FpU) deler i valgkampen ut løpesedler der de lover en politikk som skal «sparke udugelige lærere», skriver Østlendingen.

- Frp er ikke fornøyd med middelmådige resultater, elendige lærere og sidemålstvang, står det på løpeseddelen.

De vil også sette karakterer på læreren, og at lærere skal ha prøvetimer for elever før de ansattes.

Ikke bestemt deg? Ta Nettavisens valgomat her!

- Finne noe annet å gjøre
FpU-leder Himanshu Gulati mener det er nødvendig å ta grep dersom en lærer ikke fungerer.

- Vi må tørre å si at det ikke er en menneskerett å være lærer. Hvis ikke læreren forbedrer seg over tid, til tross for gjentatte tilbakemeldinger, så må kanskje vedkommende finne seg noe annet å gjøre, sier Gulati til Nettavisen.

Han påpeker så følgende:

- Jeg tror det blir ekstremt få lærere som vil få sparken, men vi må se på relevant lovverk og hva rektorene skal ha autoritet og myndighet til. For i de få ekstremtilfellene, hvor læreren absolutt ikke fungerer, kan vi ikke ha det slik at det er umulig å kvitte seg dem, sier han.

- Hvordan ser dere for dere at lærerne skal kunne sparkes?

- Det er ikke noe mål for oss å sparke lærere, men å forbedre hver enkelt lærer slik at elevene får en bedre skole. Men alle rektorer vil få en plikt til å følge opp tilbakemeldingene med lærerne over tid, og se om det er forbedringer på de punktene. sier han.

Gulati mener en mulighet er å flytte lærerne som ikke fungerer over i administrative stillinger ved skolene.

- Må ha lærerevaluering
FpU-lederen mener norsk skolepolitikk for lenge har handlet om læreren.

- Vi mener elevene skal være i sentrum, og at skolepolitikk skal handle om elevene, sier han, og fortsetter:

- Hvis vi alle spør oss selv om vi har hatt en god lærer, så svarer vi ja. Og hvis vi alle spør oss om vi har hatt en dårlig lærer, så svarer vi også ja. Men det er ofte slik at dårlige lærere forblir dårlige gjennom hele skolegangen, sier Gulati, som tror mange elever irriterer seg over det.

Han forteller at da han selv gikk på videregående skole, hadde de en lærer som var beryktet for å være skolens verste. Foreldrene til elevene hadde hatt den samme læreren, og hadde samme erfaring.

- Vi mener vi må ha en lærerevaluering. Hvis vi aldri gir lærerne tilbakemelding på hva de er flinke og dårlige på, så vil de aldri bli flinkere, sier han.

- Prøvejobbing for elevene
Han tror de aller fleste lærerne som får tilbakemeldinger, vil forbedre seg.

- Dere vil gi lærererne karakterer, hvordan skal det fungere?

- Det vi mener er med karakterer på lærere er at man har anonyme tilbakemeldingsskjemaer, hvor man for eksempel på en skala fra 1 til 6 kan si hvor flinke de er til å snakke høyt og lavt, om læreren snakker fort og bruker lang nok tid på vanskelige oppgaver, sier han.

i tillegg foreslår FpU prøvejobbing for elever før en lærer ansattes.

- Hvis en skole skal fylle en lærerstilling, og for eksempel har to kandidater, så kunne det vært aktuelt at begge kunne få lov til å ha prøvetimer, hvor også elevene kan komme med tilbakemeldinger til ledelsen om hvordan de føler læreren fungerer i klasserommet, sier Gulati, og legger til:

- Det skulle bare mangle at elevene ikke fikk en liten finger med i spillet når en lærer skal ansattes, sier han.

Kjenner seg ikke igjen
Leder i Utdanningsforbundet Hedmark, Tone Stangnes Gjerstad, påpeker overfor Østlendingen at lærere har et stillingsvern som alle andre i norsk arbeidsliv, og at det allerede er systemer for evaluering av undervisningen i skolen.

- Det er mange ulike meninger om hvem som er gode og dårlige lærere. FpUs måte å argumentere på tar kanskje ikke debatten noe videre. Vi kjenner oss ikke igjen i elendighetsbildet som FpU tegner av norsk skole, men vi er enige i at gode lærere er viktig. Dessuten er det bra at ungdom er opptatt av og engasjerer seg i skolepolitikk, sier hun til avisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.