RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

- Vi klarer ikke å ta igjen Sverige på åtte år

Sist oppdatert:
Opposisjonen synes det går altfor sakte, men samferdselsministeren sier det aldri er bygd mer vei i Norge enn i dag.

OSLO (Nettavisen, NTB): Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) avviser fortsatt offentlig-privat samarbeid og finansiering (OPS) av store veiprosjekter i Norge. Hun mener bygging i offentlig regi kan skje like raskt som det private aktører klarer.

Ble kjørt hardt
I den muntlige spørretimen onsdag ble Arnstad kjørt hardt på manglende nybygging av motorveier, samtidig som det har bygd seg opp et etterslep i vedlikehold av riks- og fylkesveier på minst 55 milliarder kroner.

Opposisjonen brukte tall fra flate naboland som Sverige og Danmark for å vise den enorme forskjellen i antall kilometer ny vei. Men også mer geografisk utfordrende land som Sveits og Østerrike, kommer godt ut i forhold til Norge.

Klarte bare 11 kilometer
Frps Bård Hoksrud åpnet offensiven mot Arnstad. Han viste til at Sverige i fjor bygde 80 kilometer med firefelts motorvei, mens Norge klarte 11 kilometer. Han lurte på når statsråden ville legge bort gammelt tankegods og etablere en organisering og finansiering som kan produsere vei i stort tempo.

Arnstad viste til at det aldri er blitt bygd mer vei og bane i Norge enn i dag, aldri har tempoet vært så stort, og det skal bli større. Hun viste til den parallelle utbyggingen av vei og bane langs Mjøsa som et eksempel på at det går an å være svært effektiv også i offentlig regi.

Knut Arild Hareide (KrF) var også på banen.

- Jeg hører en statsråd som er veldig fornøyd med tilstanden, og når vi oppsummerer snart åtte år med rødgrønt styre ser vi at 7 av 10 prosjekter er forsinket. Vi ser at i fjor så bygget Sverige åtte ganger så mye motorvei som Norge. Er statsråden så fornøyd som det høres ut som? spurte han.

- Jeg har vel aldri brukt ordet fornøyd. Jeg har sagt at jeg er fornøyd med tempoet. Men jeg mener tempoet må økes, svarte hun.

- Sverige begynte tidligere
- Vi skal prosjektere bedre, bygge mer sammenhengende og effektivisere i alle ledd. Kort sagt, få mer vei igjen for pengene. Men vi klarer ikke ta igjen Sverige på åtte år, sa Arnstad og forklarte:

- Sverige startet tidligere. Du kan ikke ta igjen et forsprang som startet for 50 år siden på åtte år.

Arnstad pekte på at den svenske styringen av utbyggingssaker også er annerledes. I Sverige blir ikke utbyggingssaker innen vei og jernbane behandlet av politikerne i så stor detalj som i Norge.

- Tror ikke Stortinget ville likt
- Jeg tror ikke Stortinget ville ha likt at disse sakene skulle bli vedtatt og gjennomført uten at de folkevalgte medvirket. Vi har en annen tradisjon for slikt i Norge enn i Sverige, sa Arnstad.

Samferdselsministeren presiserte at hun aldri har tatt avstand fra prosjektfinansiering, men hun har ikke sans for OPS som finansieringsmodell. Hun mener OPS ikke frigjør midler, men snarere binder opp statsbudsjettene i 25 år framover gjennom nedbetaling av en privat lånefinansiert utbygging.

- Det finnes mange muligheter for bedre organisering i statlig regi. En mulighet er å skille klarere mellom små og store utbyggingsprosjekter, der de små ikke trenger samme politiske behandling og raskere kan komme i gang, sa Arnstad.

Ber statsråden ta seg en tur ut i verden

- President, jeg tror kanskje det er på tide at statsråden tar seg en tur ut i den virkelige verden. Det virker som om den ligger langt unna ministerens kontor.

Slik innledet Bård Hoksrud sitt spørsmål til statsråd Arnstad onsdag.

Foruten å vise til forskjellen i bygging av firefelts motorvei i Norge og Sverige, trakk Hoksrud fram at svenskene i fjor bygget 119 kilometer vei med midtdelere, mens Norge bygget 29. I alt er det i Sverige bygget 561 kilometer mer møtefri enn i Norge. Også i land som Østerrike og Sveits - med høye fjell og dype daler - bygger de infrastruktur i et tempo Norge bare kan drømme om, sa Hoksrud.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere