RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Avsporing

Foto: Falch, Knut (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Anført av SVs Hallgeir Langeland kan lyntog-tilhengerne spore av hele milliard-satsingen.

Det er flertall i samferdselskomitéen på Stortinget for å utrede lyntog mellom Oslo og Stavanger, Bergen og Trondheim.

Med en prislapp på 150-300 milliarder kroner er den mest ambisiøse høyhastighetsplanen vanvittig - både samfunnsøkonomisk og miljømessig.

Drømmen om drøye to timers reisetid mellom Oslo og Bergen koster så mye at pengene åpenbart ville bedre miljø brukt på andre rensetiltak.

Dessverre føyer forslaget om en gigantisk høyhastighets-utbyggingen seg inn i en norsk jernbanepolitisk tradisjon hvor man aldri har klart å prioritere.

Les også:Endelig kommer lyntogene

Resultatet er klattvis pengebruk og dårlige tilbud overalt. Bare spør pendlerne på Østfoldbanen om hva de mener om kanskje 300 milliarder kroner til å bygge lyntog dit det går hyppige fly.

Tilhengerne forsvarer seg med at Bergensbanen aldri ville blitt bygget hvis man hadde lagt vekt på samfunnsøkonomi. I sin tid kostet banen et helt statsbudsjett.

Å påberope seg Bergensbanen som en suksesshistorie er i seg selv tvilsomt - banen har aldri betjent sin egen drift. Dessuten var tog eneste alternativ ved inngangen til 1900-tallet. I dag er både fly, bil og buss alternativer til tog. Og da må man veie investeringsbehov, tidsbesparelser og miljøhensyn opp mot hverandre.

Norge har påtatt seg strenge krav til å få ned klimagassutslippene gjennom Kyoto-avtalen. De forpliktelsene står fast, men de blir ikke lettere å oppnå av å bruke hundrevis av milliarder kroner på høyhastighetstog til Stavanger, Bergen og Trondheim.

Derimot må det være riktig å gjøre tog til et realistisk alternativ for pendlerne på Østlandet. Flytoget bør være mønster for intercity-tilbudet mellom Lillehammer, Skien og Halden. Det handler ikke bare om hastigheten på selve toget, men like mye om å bygge dobbeltspor og fjerne flaskehalser.

Bruk togmilliardene der det bor to millioner innbyggere!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere