*Nettavisen* Nyheter.

Clemet lover mindre detaljstyring

Den nye lærerplanen for grunnskolen og videregående skole skal ha klarere læremål, men mindre detaljstyring, lover Kristin Clemet.

12.08.05 12:26

Fredag presenterte utdanningsministeren de nye læreplanene. Hun mener de er tydeligere enn forgjengerne Reform 94 og Reform 97, med færre detaljerer og klarere læringsmål både for fag og klassetrinn.

Den nye planen er en del av Regjeringens skolereform Kunnskapsløftet, som gjennomføres fra skoleåret 2006-2007. Litt over 200 skoler vil starte opp med hele eller deler av den nye læreplanen allerede i år.

- Bedre dialog hjem-skole
Clemet viser til at evalueringen av Reform 94 og Reform 97 har avdekket at det er for lite tilpasset og variert opplæring i norsk skole.

Ut fra læringsmålene skal den enkelte elev nå få tilpasset opplæring i forhold til sine forutsetninger.

- Med den nye læreplanen retter vi mer av oppmerksomheten mot hva elevene faktisk skal lære i det enkelte fag og på de ulike trinn. Dette vil særlig være til hjelp for de elevene som har minst faglig støtte hjemmefra, sier Clemet.

- Foreldre og elever får klar beskjed om hva elevene skal lære. Dermed får de også et bedre grunnlag for dialog med skolen.

Digital kompetanse
Den nye læreplanen som departementet fastsetter i dag, gjelder alle fag i grunnskolen og fellesfagene i videregående opplæring.

Det legges blant annet større vekt på grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving, regning, muntlig uttrykksevne og digital kompetanse. Sistnevnte er nå «innarbeidet i alle fag på fagenes egne premisser», som det heter i pressemeldingen fra departementet.

Det er også utviklet planer for et obligatorisk 2. fremmedspråk og for lokale programfag på ungdomstrinnet. Planen gir skolene større handlefrihet og lokal metodefrihet, ifølge departementet.

Fremtidens skole
- Den nye læreplanen er det viktigste styringsdokumentet for norsk skole. Før sommeren ble ny fag- og timefordeling fastsatt. Dermed har vi nå fastlagt rammene for det faglige innholdet i fremtidens skole, sier utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet i en kommentar på Utdannings- og forskningsdepartementets hjemmesider.

Her kan du lese hele lærerplanen Kunnskapsløftet.

Elevene kritiske til stylte-språk
Elevorganisasjonen sier i en pressemelding fredag at planene har blitt betydelig forbedret siden de første utkastene ble presentert, men at de likevel er «rotete lagt opp, de har et pompøst og vanskelig språk og de skiller ikke mellom ferdigheter, metoder og kunnskaper».

– Clemet har tydeligvis brukt tiden sin på å finne store og flotte ord i stedet for å utvikle læreplaner som elevene kan forstå og synes er spennende å jobbe ut ifra. Vi synes det er rart at Clemet ikke har trukket inn elevene i utviklingen av læreplanene. Det er jo vi som skal bruke dem, sier leder i organisasjonen, Halvard Hølleland.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag