RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dårligere enn lovet

Sist oppdatert:
Regjeringen skryter på seg å være like gode som EU, mener ekspert.

Fredag ble de nye skattereglene for rederiene presentert som like gode som de europeiske. Dette mener imidlertid ikke advokat Frode Talmo, som er ekspert på området og partner i advokatfirmaet BAHR.

NA24 - din næringslivsavis

Han har gjennomgått de nye reglene for NA24 og kaller det en mellomløsning, eller kvasi-løsning, i forhold til de europeiske reglene.

I 1996 ble rederne invitert inn i en ordning der de skulle være fritatt fra beskatning så lenge inntektene ble beholdt innenfor ordningen. Men i september i år fikk rederne beskjed om at ordningen skulle gjøres om. Dersom de ville fortsette i ordningen måtte de betale inn skatten de skylder (21 milliarder kroner) over ti år. En tredjedel kan avskrives som miljøtiltak.

Les også: Alt om statsbudsjettet

Rederiforeningen ikke fornøyd
- Det fremstår klart at dette er en beskatning med tilbakevirkende kraft. Vi er absolutt skuffet, sier direktør Arvid Gusland i Norges Rederiforbund til NA24.

Han er helt enig med Frode Talmo i at den ordningen som regjeringen foreslår ikke er like god som den europeiske modellen.

- Det er ikke alle elementene som er i samsvar med europeisk modell, men det er betydelige usikkerhetsmomenter om hvordan dette skal tolkes, sier Gusland til NA24.

Skattesmell
En av de negative sidene, sett med rederøyne, i den nye ordningen er at det skal foretas et skatteoppgjør dersom man trer inn fra ordinær beskatning. Dette betyr som utgangspunkt at man må skatte for skipet på samme måte som om det hadde blitt solgt med vanlig realisasjonsbeskatning.

I andre europeiske land er det ikke beskatning ved inntreden. Talmo peker også på at det er lagt opp til at selskap innenfor ordningen kan bli skattepliktig for skip som realiseres de første årene etter inntreden.

Må drive skip – ellers...
Den andre ulempen er at selskap innenfor den nye ordningen ikke har anledning til å drive delt virksomhet. Det betyr at selskapene ikke kan ha inntekter fra noe annet enn skipsfartsfartsvirksomhet. I andre europeiske land er det ikke noe restriksjoner på hvilke virksomheter selskapene kan utøve, påpeker Talmo

Videre er det en ulempe at selskap innenfor den nye ordningen kan få en ordentlig skattesmell dersom man kommer i skade for å bryte vilkårene. Da blir ifølge Talmo alle skipsfartsinntektene for det aktuelle inntektsåret tatt opp til vanlig beskatning, og selskapet må tre inn på nytt fra og med neste år. Selskaper som kommer fra den gamle ordningen vil i tillegg miste retten til skattefritak for miljøavsetninger, og må ta alle inntekter fra den gamle ordningen til beskatning.

Uklarhet
Det er også en ytterligere ulempe ved forslaget som ble fremmet fra regjeringen fredag. Det er hvordan overgangen til den nye ordningen skal behandles.

- Det er stor uklarhet knyttet til dette. Skal det ligges til grunn markedsverdi eller regnskapsmessige verdier? Og hvilke regnskapsmessige verdier er i tifelle aktuelle. Dette skal departementet komme nærmere tilbake til i egen forskrift, sier Talmo til NA24.

Tilpasningsmulighetene
Men det er ikke bare ulemper ved regjeringens forslag. For det første, sier Talmo, kan rederiene få skattefritak for tilknyttet virksomhet. Det betyr at de vil kunne få skattefritak for ledelsesaktivitet, containervirksomhet med videre. I den gjeldende ordningen er ikke slik virksomhet kvalifiserende.

Det er også positivt at det ikke oppstilles noe krav om at skipene må ledes fra Norge på strategisk eller forretningsmessig nivå. Det innebærer trygghet for at etablerte selskapsstrukturer i utlandet kan videreføres innenfor den nye ordningen.

Talmo påpeker at det er visse tilpassningsmuligheter i det nye regimet. Ønsker man overgang fra ordinær beskatning til den nye ordningen, bør inntreden gjennomføres med virkning for 2007 eller 2008.

Er utgangspunktet at virksomheten har vært tonnasjebeskattet men man ønsker å flagge ut av Norge, kan det være fordelaktig med en interimsperiode i den nye ordningen, sier Talmo. En direkte utgang synes å kunne medføre en langt hardere skattebelastning.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere