*Nettavisen* Nyheter.

De er det fjerde største partiet

Nasjonal talskvinne for Miljøpartiet De Grønne, Hanna E. Marcussen, under en demonstrasjon mot oljeboring i Lofoten.

Nasjonal talskvinne for Miljøpartiet De Grønne, Hanna E. Marcussen, under en demonstrasjon mot oljeboring i Lofoten. Foto: Miljøpartiet De Grønne

Miljøpartiet De Grønne er større enn flere av stortingspartiene på sosiale medier.

14.03.13 15:25

- Vi er jo mindre synlige i tradisjonelle massemedia, så de sosiale mediene er meget viktige for oss, sier kommunikasjonsansvarlig for Miljøpartiet De Grønne, Knut Falk Qvigstad.

Valgkampen er i gang for fullt, og partiet med miljøet i sentrum har en lang vei å gå før de kan få på plass sine første stortingsrepresentanter. Men skulle en målt partiets popularitet basert på sosiale medier, kunne veien vært betydelig kortere.

Kjemper i toppen
Sammenligninger nettstedet Valg 2013 har gjort, viser nemlig at det lille grønne partiet er mer populære på Facebook enn stortingspartiene Venstre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti. Samtidig ligger de milevis foran andre små partier som håper å få kjempet seg til en plass på Stortinget.

De Grønne er for tiden det fjerde største partiet på Facebook etter Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre. Partiet har og vokst kraftig på Twitter, selv om de der enda ikke har nådd helt opp blant de større partiene.

Klikk på bildet for å forstørre.

Kommunikasjonsansvarlig hos Miljøpartiet De Grønne, Knut Falk Qvigstad. Foto: Miljøpartiet De Grønne

- Ikke overrasket
Qvigstad er fornøyd med oppslutningen på Facebook, men hevder han ikke er så overrasket.

- Flere av våre medlemmer er unge og engasjerte, og har et større behov for å formidle sitt syn på sosiale medier. Dette er noe vi prøver å være bevisste på, sier han.

Vil bedre medieposisjonen
Målsettingen for valget er ifølge Qvigstad å nå sperregrensen på 4 prosent oppslutning, selv om Quigstad innrømmer at det kan bli vanskelig.

Han kunne ønske at de små partiene kom bedre fram i tradisjonelle medier.

- Nå er det så klart vårt ansvar å få fram vårt budskap, men vi kunne allikevel ønske at vi fikk en bedre posisjon i media for å fremme våre kampsaker, sier han.

Tenker strategisk
Nasjonal talskvinne for De Grønne, Hanna E. Marcussen, mener partiet helt klart bruker sosiale medier strategisk i valgkampen.

- Facebook var jo med fra starten når vi bygde opp partiet, sier Marcussen til Nettavisen.

Hun mener tilstedeværelse er alfa omega for å kunne holde på medlemmene.

- Vi skal ikke bruke Facebook som en enveiskanal slik mange andre partier gjør. Det er viktig å drive interaksjon og besvare spørsmål fra våre tilhengere jevnlig. På den måten skaper vi debatt og engasjement, sier hun.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nasjonal talskvinne for Miljøpartiet De Grønne, Hanna E. Marcussen. Foto: Monica Løvdahl (MDG)

Hun er enig i at partiet må jobbe mer med å komme seg inn i de tradisjonelle mediene.

- Men siden 2011 har vi helt klart styrket posisjonen vår. Nå gjelder det å tenke kreativt. Det er jo nemlig slik at vi ikke så lett får plass i mediene dersom et større parti har samme syn, sier Marcussen.

Hun har tro på at den aktive stilen på sosiale medier kan hjelpe dem å nå målet.

- Jeg tror vi kan klare sperregrensen! Hvor mange mandater vi får blir jo noe helt annet, sier Marcussen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.