RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Eksperter slakter MDG-prikkene: – Kunne vært løst for halve prisen

Sist oppdatert:
Fagfolk stiller seg hoderystende til pengebruken på prikkene.

Politikerne brukte nesten 700.000 kroner på å male 2000 prikker på asfalten i to gater i Oslo sentrum i sommer. Flere av de fargerike prikkene, som er malt med veggmaling, er allerede slitt bort.

En fagmann Nettavisen har snakket med, forteller imidlertid at jobben kunne vært løst for halve prisen.

I tillegg kunne oppdraget vært utført med en langt mer passende maling til den summen byrådet svidd av.

– Med veimerkemaling skulle vi ha klart dette for halve prisen. For det de har betalt, så kunne vi nok ha lagt termoplast her, sier Stig Arvid Solberg til Nettavisen.

Han har jobbet med veimerkering siden 1990-tallet.

– Kvaliteten er veldig dårlig, og det henger sammen med den malingen som er brukt, påpeker Solberg.

IKKE IMPONERT: Stig Arvid Solberg har jobbet med veimerkering siden 1990-tallet.

Andre eksperter Nettavisen har vært i kontakt med, stiller seg også hoderystende til pengebruken til kommunen i denne saken.

Det var Bymiljøetaten som bestemte malingstypen.

- Mesteparten borte før sommeren

Solberg forteller at termoplast er den «malingen» som benyttes til vanlig veimerking, som eksempelvis til fotgjengerfelt.

– Hvor lenge vil malingen som er brukt i dag holde?

– Jeg vil innbille meg at i løpet av ett år så er mesteparten borte. Malingen som er brukt tåler ikke all verden, sier han.

SE VIDEO: Maling-tabbe: MDG-toppene svidde av 700.000 på disse prikkene:


Selv selskapet som har malt prikkene for politikerne, går ikke god for malingen som er brukt. Malingen er rett og slett ikke egnet for asfalt.

De som har produsert malingen, Jotun, bekreftet det samme.

MDG: – Ikke permanent tiltak

Prikkene er et av tiltakene som erstatter gateparkering i hovedstaden. Ifølge Oslo kommune er tanken at «dette skaper et skille slik at bilførerne kjører mer forsiktig», og at «prikkene vil føre til at gatene oppleves som et annet rom».

Les også: Byrådspartiene vil fjerne den kontroversielle gratisparkeringen

PRIKKEDØD: Etter kun fire måneder er flere av de malte prikkene allerede borte. Totalt har byrådet malt 2000 prikker i to gater i Oslo sentrum.


Miljøpartiet De Grønne opplyser derimot at «prikkene har aldri vært ment som et permanent tiltak, men som en løsning vi ønsket å teste ut».

Vi har oppnådd det målet vi ønsket, nemlig å teste ut hva som skjer hvis vi maler noen gatestrekk i Oslo. I sommer har vi hatt flere pilotprosjekter, der vi har testet ut forskjellige løsninger som kan gi mer byliv og gjøre gatene hyggeligere for folk å oppholde seg i de områdene hvor parkeringsplassene er frigjort, sa byråd Hanna Marcussen til Nettavisen i forrige uke.

Selv om Lan Marie Nguyen Berg er øverste sjef for Bymiljøetaten, er det Byråd for byutvikling i Oslo, Hanna Marcussen (MDG), som har ansvaret for gjennomføringen av prosjektet «Bilfritt byliv», som prikkene er en del av.

SE VIDEO: Her parkerer politikerne gratis:


Utekontor til en halv million

I tillegg til prikkene har det rødgrønne byrådet etablert utekontorer i de samme gatene. Totalt er det etablert to slike kontorer, som totalt har kostet 550.000 kroner.

Utekontoret, som er bygget i massivt tre, har tak men ingen vegger. Det er utstyrt med stikkontakter, egne USB-uttak og et trådløst nettverk.

For halvannen uke siden testet Nettavisen ett av utekontorene. Det ble en kald og støyfull arbeidsdag.

Har du et tips til saken? Kontakt Nettavisens journalister Tommy H.S. Brakstad og Jørgen Berge

SE VIDEO: Slik gikk det da Nettavisen testet utekontoret:

Hva synes du om prikkene? Si din mening i kommentarfeltet under!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere